شناسه خبر : 109370
تاریخ ارسال : ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲:۳۵ ب٫ظ

خوراک ذهن چیست؟

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

خوراک ذهن چیست؟

خیلی ها باخواندن تیتر مقاله ازخود می پرسند مگرذهن هم خوراک لازم دارد؟! مگرذهن مثل جسم گرسنه می شود؟!

پاسخ من به این سوال شما، مثبت است. بله ذهن هم به غذای سالم احتیاج دارد. ما در طول روز با افکار مختلفی زندگی می کنیم که تمام وجود مارا تحت الشعاع قرار می دهند که تاثیرگذاربر رفتارهای بیرونی ما هستند، وباعث آرامش یا خستگی و استرس های طولانی مدت ما می شوند. این افکا رچه مثبت وچه منفی، می توان نام آنها را ” خوراک ذهنی” گذاشت، این که ما چگونه کنترل یا مدیریتشان کنیم نکته مهم خوراک دادن به ذهن گرسنه وخسته می باشد.

مدیریت ورودی فکر یا خوراک ذهن کاریست دشوار اما با خود آموزی وتمرین روزانه به عادتی مثبت تبدیل خواهد شد ، یعنی کم کم یادمی گیریم که باترک عادات غلط جایگزینی بهتر ی داشته باشیم که به آرامش بیشتر ما منتهی خواهد شد. نام افکار منفی را می توان “خوراک ذهنی ناسالم” نامید. خوراک هایی که مثل غذای روزانه پرچرب یا نمکی هستند و ضررهای جبران ناپذیری برجسم ما می گذارند. این خوراکی ها بر ذهن ما اثری منفی ومخرب دارندکه بر حالات روحی وجسمی ما تاثیر می گذارند. به فرض مثال:
وقتی تنهاییم چه افکاری در ذهن ما می چرخد؟؟ وقتی خوشحالیم یا غمگینیم!! چه احساسی را بروز می دهیم؟؟
دقیقا همینجا ورودی تفکر ما ست که ورودی خوراک ذهنی ما می باشد، و باید برای مدیریت این وردی ها با افکارمان آشنا شویم.
مرحله اول مدیریت ورودی افکار، شناسایی انها است.اما چگونه؟
شناسایی یا روبه رو شدن با افکارمان و کنترل خوراک ذهنی به مداومت نیاز دارد، مثل یک رژیم غذایی سالم. ترس ها خوراک ذهنی ناسالمی هستند که با تصویر های ذهنی مایوس کننده ای همرا ه هستند و مارا از انجام بسیاری از کارهای روزانه وشادباز می دارند ومانع حرکت ما بسمت جلو می شوند. پس باید ترس هایمان را بشناسم وبا انها روبه رو شویم.
ایا تا حالا فکر کرده اید این ترس ها چیستند واز کجا می ایند؟
این ترس ها ریشه در رفتارهای اموخته شده دوران کودکی دارند که در ذهن ما بصورت یک عادت غلط جا افتاده اند و ان را مثل خمیری شکل داده اند، مثلا وقتی در خلوت خود هستیم، خود را سرزنش میکنیم ” من نمی توانم درجمع خوب صحبت کنم” “من خوشگل نیستم” ” من چاق هستم” وامثال اینها که با تکرار انها به ترس ها شاخ وبال می دهیم که ذهن مارا احاطه می کنند و آن را مثل خوره ای می خورند. مثل چربی که کلسترول را بالا می برد، این افکارمیزان استرس مارا افزایش داده و باعث ازبین رفتن اعتماد به نفس می شوند که روز به روز بیشتر شده و بر رفتار ما غالب می شوند و مارا ترسو وکم جرات می کنند که یکی از نتیجه های منفی اش مقایسه کردن خود با دیگران است. “چرا اواز من خوشگل ترهست” ” چرا او ازمن خوش شانس ترهست” “چرا او ازمن باهوش ترهست” جرا، چرا وچراهای مختلفی ذهن را مادرگیر می کنند وبا این درگیری ما کم کم پا به دنیای تشویش ها واسترس ها می گذاریم؟؟؟. باشناسایی ترس هایمان می بینیم چگونه با این خوراک های مسموم وقتمان را تلف کرده ایم!!
بعد از شناسایی کردن افکارمان ، باید بدانیم چه حسی رابه مامنتقل می کنند؟ چه بلایی برسر ما می اورند؟ دچار نوعی تنش و چندش ا زخود وتنفر از دیگران می شویم، به حرف دیگران نسبت به خود اهمیت می دهیم، حسمان تغییر می کند انرژی سنگینی را حس میکنیم. تپش قلب می گیریم، باخودمان راحت نیستیم. چرخه ای ازافکار آزار دهنده مدام در ذهنمان می چرخند که اکنون ما آگاهانه ناظر ترس ها وتنش هایمان هستیم وبا آنها روبه رو می شویم. درین مرحله ما وارد “جایگزنی افکار” می شویم، توقفی کوتاه مدت برای خوراک ذهنی منفی و سالم سازی ذهن.
چرا کوتاه مدت؟ چگونه این افکار راجایگزین کنیم؟
از آنجاییکه ما با ذهنی سیال زندگی میکنیم که هم در لحظه گذشته، حال وآینده سیر می کند، ما نمی توانیم به راحتی وبرای همیشه آنها را متوقف کنیم، ولی با کنترل کردن وجایگزینی افکاریا همان خوراک دهی سالم می توانیم چرخه را کند تر و میزان یادآوری افکار ناسالم را کم ترکنیم. درین شرایط لحظه ای مکث کنیم، نفسی عمیق بکشیم، درسکوت بنشینیم و سعی کنیم ذهن را از همه چیز خالی کنیم. با این کار درواقع باعث توقف کوتاه مدت افکارناسالم (خوراک دهی ذهنی ناسالم) می شویم. بعبارتی افکار را می خواهیم جایگزین هم کنیم. در روزهای اول ذهن به خالی شدن عادت ندارد ومقاومت می کند، اما کم کم با تمرین زیاد تبدیل به یک عادت خوشایند می شود. عادتی که با دانش وآگاهی وانتخاب همراه است. می توانیم برای خودمان یک شعار ذهنی بسازیم:
“من خوراک ذهنی ام را خودم انتخاب میکنم”.
بعد ازچند نفس عمیق وکسب آرامش، وخالی شدن ذهن، می توانیم با خودمان خلوت کنیم، آرام آرام با خودمان صحبت کنیم، از خودمان بپرسیم:
“همین لحظه من چه کارههای مثبتی همسو با خواسته ام می توانم انجام دهم؟؟؟”
ذهن آرام شمارا بسمت راهکار های مناسب هدایت خواهد کرد،” ایا بجای فکر به اینکه “چاق هستم” بهتر نیست راههای مختلف لاغری را پیدا کنم، ورزش کنم ورژیم سالم بگیرم!. بجای اینکه فکر کنم “من نمی توانم خوب صحبت کنم ” مطالبی که مورد علاقه ام هست را پیدا کنم، بخوانم ،درباه انها فکر کنم و بعد در جمع با دانش کافی و اعتماد به نفس صحبت کنم!. من می توانم انتخاب کنم که همیشه در استرس باشم یا مدیریت بر افکارم داشته باشم؟ انتخاب من بسیار مهم است”.
همانطور که قبلا گفتم، مرحله اول ما باید تفکرمان را شناسایی کنیم، وبعد باید افکار را جایگزین کنیم و مرحله سوم ان را مدیریت کنیم
با این روش ها ما مدیریت بر افکارمان یا ورودی خوراک ذهنی را تمرین خواهیم کرد. وبه مرور زمان تبدیل به یک عادت روزانه مطلوب خواهد شد وآن را ازمسموم شدن نجات خواهیم داد و ذهنی سرشار از سلامتی، آرامش وخلاقیت خواهیم داشت.

لیلا میرحقی نژاد/ روانشناس/ نویسنده/

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا