شناسه خبر : 90097
تاریخ ارسال : ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۸:۲۹ ب٫ظ

معاونت سیاسی استانداری گیلان؛ از ادعا تا واقعیت!!

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

 

پس از پیروزی مجدد گفتمان اعتدال و اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ فصل دیگری در مدیریت اجرایی کشور با اتکا به آراء ۲۴ میلیونی مردم ایران آغاز گردید که برآیند آن می تواند وضعیت و رویکرد سیاسی و اجرایی آینده ی کشور را رقم بزند. بر این اساس توقع و مطالبه ی همگان بویژه رأی دهندگان به رییس جمهور اعتدالگرا و همه ی فعالان و ناظران سیاسی این است که مدیران دولت دوازدهم در تمام سطوح، باید در اندیشه و عمل به سیاست ها و رویکردهای دولت اعتدال وفادار و پایبند باشند. نتیجه ی این انتخابات بیانگر اعتماد و حمایت مردم نسبت به برنامه های دولت دکتر روحانی است که با وجود برخی مشکلات و تنگناها توانست بر مبنای صداقت، شفافیت، اعتدال و عقلانیت کشور را از وضعیت نامساعد و نگران کننده خارج ساخته و به مدار رشد و توسعه بازگرداند. حتی شخص دکتر روحانی به دفعات ضمن گله کردن از برخی مدیران خود اعلام کرد کسانی که اعتقادی به مشی اعتدال و سیاست های دولت ندارند نباید در مناصب دولتی قرار گیرند.

این حق ایشان است که افرادی در دولتش قرار بگیرند که کاملاً به برنامه های دولت او اعتقاد داشته باشند و دولت برای  پیشبرد اهدافش از مدیرانی همسو با برنامه‌های اجرایی خود استفاده کند. بدیهی است استفاده از مدیران اصلاح‌طلب که دل در گرو اندیشه اعتدالی او دارند، می‌تواند به تثبیت بیشتر اندیشه اصلاحی و اعتدالی روحانی در دولت دوازدهم کمک کند.

اینک که خطر بازگشت پوپولیست ها و اصولگرایان تند رو به عرصه ی قدرت کاملاً منتفی نشده و همچنین عدم تداوم برنامه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می تواند موجب تباه شدن تلاشهای چهارسال گذشته و انحراف از مسیر رشد و توسعه گردد و مشکلات و آسیب های ویرانگری را بر کشور تحمیل نماید، ضرورت اصلاح و تغییر در ساختار مدیریتی دولت اهمیت زیادی یافته است و این مطالبه را می توان در نظر و رویکرد مردم و فعالان سیاسی و رسانه ها بازخوانی کرد. در این میان اصلاح و تغییر در مدیریت سیاسی اجتماعی استانداری ها اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا ایجاد بستر و فضای مناسب سیاسی و اجتماعی برای تحقق اهداف دولت منوط به عملکرد این مدیریت است. لذا هرگونه تعلل و قصور در انجام این اصلاح و تغییر می تواند منجر به پیامدهای نامطلوب زیادی شود و فرصت و ظرفیت تغییرات سازنده برای آینده را به یغما دهد!

************

پس از انتشار یادداشتی با عنوان «ضرورت تغییر در مدیریت سیاسی اجتماعی گیلان، در دولت دوازدهم» بقلم اینجانب واکنش هایی در فضای رسانه ای و اجتماعی ایجاد شد که بخشی از آن مربوط به کسانی است که مانند بسیاری از گذشته بصورت خام و شتابزده صرفاً به دنبال دفاع از گزینه های مورد نظر جناح و گروه خود هستند. این افراد بدون توجه به واقعیت های سیاسی و اجتماعی ملموس و مستند تلاش می کنند با برخی آمارها و گزارشهای خودساخته واقعیت هایی را که مردم با تمام وجود درک و لمس می کنند انکار یا مخدوش نمایند. اینان چون همیشه برای خنثی کردن نقد، همان ترجیع بندی تکراری «تخریب» و «به چالش کشیدن افراد» را ساز می کنند! این در حالی است که نقدها همواره معطوف به واقعیت ها و عملکرد افراد است نه وجهه و ویژگی های شخصی آنان! بر این اساس لازم دیدم که مجدداً و دقیق تر به برخی از واقعیت های موجود در استان گیلان طی چهار سال گذشته اشاره کنم:

  1. بر کسی پوشیده نیست که در دولت اول روحانی شاهد حضور برخی مدیران ارشد دوران احمدی‌نژاد در بدنه اجرایی استان‌ها و از جمله استان گیلان بودیم؛ افرادی که قلباً تمایلی به اجرای برنامه‌های مدنظر رئیس دولت اعتدال نداشتند، به نحوی که حتی در زمان دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری به استقبال رقیب آقای روحانی می‌رفتند تا در صورت پیروزی او در سمت خود باقی بمانند! بعنوان نمونه در دروران تبلیغات ریاست جمهوری در استان گیلان در حالی که شاهد حضور فعال و سخنرانی استاندار در برخی شهرها بودیم؛ اما معاونت سیاسی ایشان کم رنگ ترین حضور و فعالیت را در این زمینه داشتند و کسی ایشان را در عرصه ی فعالیت ها و سخنرانی ها یا دفاع از برنامه های دولت مشاهده نکرد. رسانه ها گواه روشنی بر این عدم حضور فعال این معاون محترم اند که می توان به آن مراجعه و استناد کرد. این غیبت ایشان در عرصه ی حمایت از دولت در حالی بود که شاهد تصاویر حضور ایشان در استقبال از برخی کاندیداهای رقیب چون آقایان قالیباف و رئیسی بودیم!! این در شرایطی بود که معاون سیاسی استانداری گیلان از جمله مدیرانی بود که (به تعبیر دکتر روحانی) هیچگاه حتی گیوه ی خود را برای دفاع از دولت ورنکشید!!
  2. در طول دوره مسئولیت معاون سیاسی استانداری این پرسش برای همگان پدید آمد که ایشان اصلاً کجا هستند و چرا در رویدادهای مختلف سیاسی و اجتماعی شاهد حضوری فعال یا ارائه موضعگیری، نقد و تحلیل یا واکنشی لازم و أثرگذار از ایشان نیستیم؟!

بعنوان نمونه وقتی در چهار سال گذشته شاهد هجمه های بی امان مخالفان دولت اعتدال در تریبون های رسمی و غیر رسمی استان بودیم، چرا ایشان بعنوان مدیر برآمده از دولت اعتدال، حمایت و دفاع تمام قد و جانانه ای از سیاست ها و برنامه های دولت نکرد؟! چرا وقتی برخی محافل و اجتماعات قانونی در استان توسط برخی عناصر خودسر و تندرو به آشوب و اختلال کشیده شد، جناب معاون سیاسی بعنوان مدیر سیاسی استان واکنش یا پیگیری مناسبی در برخورد با این عناصر نشان نداد؟ یا بعنوان نمونه در ایام تبلیغات انتخاباتی که بنده بعنوان یکی از سخنرانان ستاد تبلیغات دکتر روحانی در برخی از شهرهای استان گیلان حضور داشتم و گاه در روند کارها با مسایلی مواجه می شدم که نیاز به انتقال به معاون سیاسی یا حضور و اقدام ایشان بود، این امکان هیچگاه برای بنده و سایر فعالان ایجاد نشد تا ایشان را یافته و خواهان پیگیری و اقدام قانونی ایشان شویم! کافی است مخاطبان این یادداشت نگاهی به گزارشهای رسانه ای در طول مسئولیت ایشان بیندازند تا صحت مطالب بنده بر آنها آشکار شود.

  1. هیچکس از جمله رییس جمهور محترم هم توقع ندارند که مدیران دولت حتماً باید عضو حزب یا جریان خاصی باشند و در تقسیم بندی خودی و غیرخودی قرار گیرند؛ بلکه توقع و انتظار معقول و منطقی این است که مدیران هر دولت باید معتقد و ملتزم به سیاست ها و برنامه های دولت متبوع خود باشند. بر این اساس هنوز کسی نمی داند که اصولاً گرایش سیاسی یا رویکرد مدیریتی معاون محترم استانداری گیلان چیست! بر اساس ضرب المثل «املای ننوشته غلط ندارد» وقتی شاهد کارنامه ضعیفی در زمینه ی عملکرد اجرایی مواجه هستیم؛ چگونه می توان از نقد و تحلیل ایشان در باره ی مسایل یا مقولات جناحی و سلیقه ای با ایشان سخن گفت؟ تمام بحث ما این است که ایشان فارغ از اینکه رویکرد سیاسی مشخصی ندارد؛ عملکرد قابل دفاعی هم ندارد! و این نه بر اساس برخوردی جناحی با ایشان؛ بلکه به دلیل اهمیت مسئله و شرایط کشور در چهارسال پیش روست.
  2. نگاه کمّی و آماری یا جنسیتی و فرقه ای به انتصابات سیاسی در دولت یا استان هیچگاه نشانه بهبود وضعیت و تحولات مثبت و سازنده نیست؛ بلکه حتی گاهی می تواند منجر به نقض غرض و آسیب زا نیز باشد! واقعیات موجود در استان نشان می دهد که انتصابات صورت گرفته با درایت و هدف‌گذاری صورت نگرفته اند، بلکه بر اساس برخی مصلحت ها و توصیه ها بوده اند. لازم است این معاونت محترم به اطلاع مرم برساند که چه تعداد از این انتصابات منطبق با ضرورت ارتقای مشی اعتدالی در ساختار مدیریت سیاسی اجتماعی استان بوده است؟ اگر تغییرات بر قاعده ی درستی بوده، چرا این همه انتقاد و نارضایتی نسبت به عملکرد این مدیران در استان گیلان وجود دارد؟ شاهد این مدعا اینکه آقای محمد حسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور در جلسه شورای اداری شهریار گفت: در مقابله با مشکلات و آسیب های اجتماعی، فقر، بیکاری و بالارفتن آمار طلاق، مدیران سیاسی اجتماعی اقدام شایسته ای نداشته اند! بدیهی است که معاونت سیاسی استانداری گیلان نیز از این وضعیت مستثناء نیست!

انتظار می رود که معاونت سیاسی استان گزارش و آمارهای مستندی در باره عملکرد مجموعه ی خود را مستقیماً در اختیار مردم و رسانه ها قرار دهند و از فرصت ها یا موانع و تهدیدهای موجود در مسایل سیاسی و اجتماعی با مردم سخن بگویند. اقداماتی که متأسفانه تاکنون شاهد آن نبوده ایم!

  1. افزایش صدور مجوز برای احزاب و تشکل ها و گروه های سیاسی یا کانون های صنفی سازمان های مردم نهاد (سمن) و مانند آن را که از وظایف ذاتی معاونت سیاسی استان بوده و بر اساس روال بروکراتیک و اداری این سازمان انجام می شود، چیزی نیست که صرفاً با اتکاء به ارائه آمار و ارقام بتوان به نتایج و آثار و پیامدهای آنها واقف شد؛ زیرا همواره برای همگان واقعیت های موجود و ملموس در استان مبنای قضاوت است. زمانی می توان به صحّت گزارش عملکرد مدیران سیاسی اجتماعی اذعان کرد که شاهد نشاط و فعالیت مثبت و اثرگذار احزاب و گروهها و مجامع سیاسی اجتماعی در استان باشیم. این در حالی است که همگان شاهد رخوت و انفعال اشخاص و نهادهای سیاسی و اجتماعی در استان گیلان هستیم. از این جهت استان گیلان چون برهوتی است که غیر از ایام انتخابات، هیچ اتفاق یا رویداد مهم و تحول آفرینی در آن بوقوع نمی پیوندد. از این جهت نظرات مردم و دیدگاه نخبگان و فعالان سیاسی تنها واقعیتی است که می توان به آن اعتماد و استناد کرد!
  2. هر چند برخی تلاش کرده اند که افزایش ۱۷ درصدی مشارکت مردم در انتخابات اردیبهشت ۹۶ را حاصل عملکرد اجرایی خود قلمداد کنند؛ اما چه کسی نمی داند که در این دوره از انتخابات مجموعه ی سیاسی استانداری حضوری بسیار کمرنگ و حاشیه ای در فضای انتخاباتی داشتند و علی رغم هجمه های بی امان مخالفان دکتر روحانی به برنامه ها و دستاوردهای دولت اعتدال، معاونت محترم سیاسی کوچکترین واکنشی در دفاع از عملکرد دولت نداشت و سکوت اختیار کرده بود. اخبار و اطلاعات موجود در رسانه ها دلیل روشنی بر این ادعاست. واقعیت این است که افزایش مشارکت مردم در انتخابات امسال را باید به پای خود مردم و ستادهای تبلیغاتی دکتر روحانی بویژه جوانان حامی اعتدال و اصلاحات نوشت؛ نه کسانی که از جشن پیروزی به بعد مدعی مشارکت در این حماسه ی ملّی شدند!!
  3. هرچند بسیاری از معضلات اجتماعی مانند: فقر، بیکاری، اعتیاد، افزایش جرم و جنایت و آمار طلاق و خودکشی و غیره از جمله مشکلات عمومی در تمام کشور است، اما این پدیده ها در هر منطقه یا استان باید بر اساس شرایط، فرهنگ، ظرفیت ها، تهدیدها و مسایل اقلیمی آن مورد تحلیل، آسیب شناسی و چاره اندیشی قرار گیرد. حداقل از معاونت سیاسی اجتماعی هر استان انتظار می رود که با شناسایی و بررسی مستمر عوامل و زمینه های بروز مشکلات، تحلیل و گزارشهای مستندی را تهیه کرده و ضمن بیان مشکلات و کمبودهای سازمانهای مربوطه، راهکارها و برنامه هایی را برای حل معضلات ارائه نماید. بر این اساس رایزنی ها و مشارکت معاونت سیاسی با مبادی قانونگذاری، قضایی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی می تواند منجر به حل و فصل بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی شود. متأسفانه در سالهای گذشته در استان گیلان شاهد ارائه و اجرای چنین راهبردهایی نبوده ایم! گفتگوی صادقانه و شفاف با مردم و سایر مسئولان و نخبگان، می تواند گره از بسیاری مشکلات بگشاید. قصور و اهمال برخی مسئولان تا کی ادامه خواهد یافت؟ آیا در دولت دوازدهم باز شاهد چنین مدیریت های منفعل و ناکارآمد در استان گیلان خواهیم بود؟ آیا مدیران سیاسی و اجتماعی کنونی استان می توانند انتظارات و مطالبات مردمی که به برنامه های دکتر روحانی اعتماد کرده اند را برآورده سازند! واقعیات های موجود در استان و وضعیت سیاسی و اجتماعی ناشی از عملکرد مدیران فعلی، افق روشن و امیدوارکننده ای را در برابرمان ترسیم نمی کند!

تغییرات اساسی و راهبردی تنها راه ایجاد تحول مثبت و سازنده در مدیریت سیاسی اجتماعی استان گیلان بر اساس دیدگاهها و انتظارات رییس جمهور محترم و مردم حامی اوست.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا