شناسه خبر : 70842
تاریخ ارسال : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸ ب٫ظ

آیت‌الله آملی لاریجانی: جمهوری اسلامی زلزله‌ای عمیق را در فلسفه سیاسی جهان ایجاد کرد/برخی از مسئولین ما در دوران اصلاحات با تبلیغ نسبی‌گرایی در فکر تخریب اندیشه نظام اسلامی بودند

آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه امشب (چهارشنبه) طی سخنانی در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات جامعه مدرسین ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر  و تبریک و تهنیت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: از خداوند متعال علّو درجات امام راحل و شهدای انقلاب را طلب می کنیم.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به شاخصه های انقلابی بودن و ارتباط حوزه ها با مجموعه انقلاب و دستگاه قضایی گفت: مقوله انقلاب اسلامی را از دو منظر داخلی و خارجی می توان مورد بررسی قرار داد و به نتایج و اثراتی که این انقلاب بر وضعیت درونی جامعه ما و همچنین تاثیراتی که بر سطح منطقه ای و جهانی داشته است، توجه کرد.
وی با بیان اینکه انقلاب آثار عمیقی بر زندگی ما داشته است، گفت: البته حتما کاستی هایی وجود دارد و حتما مقداری از اهدافی که در ابتدا ترسیم شده بود، عقب هستیم؛ البته باید توجه شود که بسیاری از آن اهداف یا زمانبر بودند و یا نرسیدن به آنها ناشی از ضعف ها و تحریم هایی است که بر ما تحمیل کرده اند.
آیت الله آملی لاریجانی  با اشاره به اینکه  نیروی انسانیِ ارزنده و جان های پاک بیشماری در دوران دفاع مقدس  از جانب مردم مسلمان ایران فدا شدند، گفت:  البته سوء مدیریتهایی هم  در برخی موارد و مقاطع داشته ایم؛ اما اگر بصورت کلی بررسی کنیم، متوجه می شویم که وضعیت جامعه ما پس از انقلاب در بخش های مختلف تفاوتهای محسوسی با دوران پیش از انقلاب داشته است.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در دوران پیش از انقلاب صدور نفت از ناحیه ایران سه برابر وضعیت فعلی بود و جمعیت هم چیزی کمتر از یک دوم امروز بود. اما شما ملاحظه کنید که در ایام پس از انقلاب چه پیشرفتهای محسوس و شگرفی اتفاق افتاده است.
وی در ادامه خطاب به جمع حاضر گفت: شما هر کدام از یک ناحیه از ایران آمده اید. در همان منطقه و ناحیه خود وضع ۴۰ ساله پیش را با امروز مقایسه کنید و ببینید که چه اتفاقات بزرگی رخ داده است و در وضعیت روستاهای ما و روستاییان ما چه پیشرفت هایی به دست آمده است.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: بسنجیم و بررسی کنیم که در دوران پیش از انقلاب چپاولگران با درامدهای سرشار ناشی از فروش ۶ میلیون بشکه نفت چه وضعی را برای مردم و جامعه ما رقم زده بودند و امروز جامعه ما در چه شرایطی قرار دارد.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در دوران پیش از انقلاب بسیاری از مهندسان ما که در دانشگاههای معتبر تحصیل کرده بودند، در برخی از مراکز کارخانه‌ای اجازه پیشرفت و ارتقای درجه از یک  مرحله‌ای به بعد را نداشتند و بسیاری از امورِ مربوط به مهندسی صنایع در دست تکنیسین ها  و مهندسان خارجی بود؛ اما امروز فرزندان این کشور در بسیاری از صنایع  و تکنولوژی ها پیشتاز هستند. برای مثال ما در نانو تکنولوژی جزءِ چند کشور نخست کشور قرار داریم و یا در بحث صنعت موشکی که می خواهند ما را به  سبب آن تحریم جدیدی کنند نیز  به پیشرفتهای بسیاری نائل شده ایم. همچنین در پرتاب ماهواره به فضا هم که کشورهای کمی از این فناوری برخوردارند، ما  به مراتب بالا و پیشرفته‌ای رسیده ایم.
وی بیان داشت: اما از همه این موارد و مقوله ها مهمتر بحث روحیه خودباوری و استقلال است که بواسطه انقلاب اسلامی به جوانان ما تزریق شد و این سرمایه اجتماعی بسیار بزرگی است و باید توجه داشت که این خودباوری که امام و انقلاب به ما دادند، ریشه بسیاری از پیشرفتها محسوب می شود.
آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری می فرمایند این انقلاب ما را از منجلابهای بسیاری نجات داد؛ منجلابهای اقتصادی، سیاسی و منجلاب تحقیر. در همین کشور و در همین شهر قم پیش از انقلاب تعداد زیادی از پزشکان خارجی حضور داشتند اما امروز ما در کشورمان بهترین پزشکها و متخصصین را داریم.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: البته اگر فشارها و تحریمهای خارجی نبود، امروز وضعیت کشورمان به لحاظ علمی بسیار بهتر و عالی تر بود.
وی در ادامه به مقوله توجه و نگرش به انقلاب از ناحیه بیرون اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی ما مسیر جدیدی را در دنیا گشوده است؛ امروز جهان غرب مفاهیم و مقولات خود را بعنوان وحی ُمنزَل به تمام دنیا صادر می کند و لیبرال دموکراسی را به عنوان عالی ترین دستاورد بشر قلمداد می کند.
آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: وقتی شوروی سابق فروپاشید، برخی صاحبنظران غربی مانند فوکویاما و امثال او ادعا کردند که بشر به یک نقطه برگشت ناپذیر به نام لیبرال دموکراسی رسیده است و این پایان تاریخ است.
رئیس قوه قضائیه بیان داشت: غربی ها براساس ایده ها و آموزه های ناشی از لیبرال دموکراسی، حقوق بشرِ مد نظر خود را به دنیا تحمیل می کنند  و آن را امری جهانشمول قلمداد می کنند؛ این در حالی است که انقلاب اسلامی در برابر این امپراطوریِ تمدن غربی که بر پایه مدرنیته و تجدد بنا شده، قد علم کرده است.
وی گفت: چه کسی تصور می کرد که در این نقطه از جهان که به لحاظ سیاسی تحت اطاعت مغرب زمین بود، انقلابی بپا خیزد و نظام فکری و سیاسی جمهوری اسلامی را در دنیا مطرح کند و آن را به یک الگو تبدیل گرداند.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه اساس این نظام نگاه توحیدی و رجوع به قرآن است، گفت: قانون اساسیِ نظام جمهوری اسلامی را عمدتا علمایی که امروز در زمره مراجع هستند، تنظیم و تدوین کرده اند. در اصل دوم این قانون تصریح شده که این نظام بر پایه توحید بنا شده است. کجا در دنیا یک نظام سیاسی بر پایه حاکمیت دین و الله بنیانگذاری شده است؟ قدر و ارزش این امر فهمیده نمی شود؛ مگر آنکه ما از بیرون به این انقلاب نگاه کنیم و نظام های سیاسی دیگر را مورد بررسی قرار دهیم.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اصل سوم قانون اساسی گفت: در این اصل دولت به معنای حاکمیت، مسئول ترویج ارزشهای اخلاقی و منع از امور ناشایست معرفی شده است. همچنین در اصل ۵۷ قانون اساسی بر استقلال قوای کشور زیر نظر ولایت مطلقه فقیه اشاره شده است. علاوه بر اینها در اصل چهارم قانون اساسی بیان شده که همه قوانین و مقررات در کشور باید براساس اسلام باشد و اگر مخالف اسلام باشد، خود به خود ساقط است و تشخیص این امر با شورای نگهبان است. این ارکان  وثیق در کدام یک از نظام های سیاسی یافت می شود؟
وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) بنیانگذار مردمسالاریِ دینی بود، تصریح کرد: مغرب زمین قرنهاست که خداوند را از محوریت اندیشه بشر کنار گذاشته و انسان را جایگزین آن گردانیده است و حاصل این تفکر برای غرب این بوده است که امروز به سمت پوچی پیش رفته اند و آخرین حرفشان این است که انسان خود به امور ارزش می دهد.
آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: نتیجه جایگزینی انسان با خدا در محوریت اندیشه بشر که حاصل تفکر غربی است، امروز این شده است که ما در روزهای تبلیغات انتخاباتی آمریکا شاهد بودیم نامزدهای آنها هر فسادی را به هم نسبت می دادند و تمام معیارهای اخلاقی را زیر پا گذاشته بودند.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی یک فلسفه سیاسی جدید را به دنیا عرضه کرده است، گفت: این فلسفه سیاسی برای جهان غرب قابل تحمل نیست و باید توجه داشت که همه دلایل دشمنی غرب با نظام جمهوری اسلامی به اقتدار این نظام منحصر نمی شود؛ بلکه بخش قابل توجهی از آن نتیجه فلسفه سیاسی عرضه شده توسط نظام جمهوری اسلامی است.
وی با بیان اینکه غربی ها امروز نمی توانند جمهوری اسلامی را از محاسبات و معادلات سیاسی و نظامی کنار بگذارند، گفت: در یک زمانی امپراطوری رسانه‌ای غرب ادعا می کرد که جمهوری اسلامی در حال سقوط است؛ اما در شرایط کنونی می گویند باید هلال شیعی را دریابیم و این حرف روزنامه‌های آنها نیست؛ بلکه حرف نخست وزیر انگلیس است و آنها امروز فهمیده اند که انقلاب اسلامی به معنای حقیقی کلمه صادر شده است.
آیت الله آملی لاریجانی بیان داشت: امروز شاهد هستیم که فکر و هویت مستقل اسلامی از ناحیه نظام جمهوری اسلامی به لبنان، عراق و یمن صادر شده است و شما امروز می بینید که نیروهای پاکباخته حزب اللهِ لبنان در کنار گوش رژیم صهیونیستی قدرت نمایی می‌کنند و در عراق نیز نیروهای حشد الشعبی حضور دارند و همچنین در یمن نیز شیعیان و غیرشیعیان این کشور در مقابل متجاوزان ایستاده اند و این امور ناشی از همان تفکر نظام جمهوری اسلامی است و این تفکر از هر بمبی برای مغرب زمین خطرناک تر است و آنها دیگر نمی توانند از پایان تاریخ و حاکمیت لیبرال دموکراسی سخن بگویند.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: بنابراین جمهوری اسلامی زلزله‌ای عمیق را در فلسفه سیاسی ایجاد کرد؛ بطوری که امروز شاهدیم تمایل و گرایش به مقوله دین در مغرب زمین نیز افزایش یافته؛ البته هنوز مانده است تا آثار بیشترِ نفوذ و تاثیرات فلسفه سیاسی ناشی از نظام ما در نقاط مختلف جهان نمایان و عملیاتی شود.
وی بیان داشت: انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا و با فداکاری های امام راحل و روحانیت معظم پس از ۳۸ سال امروز مقتدرتر از هر زمان دیگری است. اما سوال اساسی این است که در این وضعیت کنونی وظیفه حوزه های علمیه ما چیست؟
آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد:  اصل وظیفه حوزه های علمیه روشن است و آن عبارت از حفظ انقلاب است و منظور از انقلاب نیز اشخاص نیستند؛ بلکه منظور حفظ و استمرار مدیریت دین و حاکمیت الله است.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند در مطلوبیت عقلی و شرعی  حاکمیت دین برای ما مسلمانان تردید ایجاد کند، گفت: حوزه های علمیه در حفظ و استمرار فکر حکومت دینی و همچنین تبلور این فکر در جامعه نقش اساسی دارند.
وی بیان داشت: ما در مقابل هجمه هایی که به اندیشه و فلسفه سیاسی نظام جمهوری اسلامی وارد می شود، موظف به مقابله هستیم. همچنین باید برای نفوذ و تاثیرات سوئی که ما را از فعلیت بخشیدن به اندیشه های اسلامی باز می دارد، برنامه ریزی کنیم.
آیت الله آملی لاریجانی بااشاره به هجمه‌هایی که در داخل و خارج به تفکر و اندیشه ایجاد کننده نظام جمهوری اسلامی وارد می شود، گفت: در همین کشور مقالات زیادی در دفاع از سکولاریسم نوشتند و تزِ دینِ حداقلی را ارائه کردند و ورود دین به شئون و ساحات مختلف زندگی بشر را نفی کردند و در همین حوزه علمیه نیز به ترویج آن مبادرت ورزیدند.
رئیس قوه قضائیه گفت: برخی گاهی توجه ندارند که با لفاظی‌هایی همچون جدایی دین از سیاست به بهانه پرهیز از سیاست زدگی چه کلاه بزرگی برسر روحانیت و ملت می گذارند؛ گاهی با یکسری ازعبارتها که شاید چندان حساسیت برانگیز هم نباشد، جدایی دین از سیاست را تبلیغ می کنند و می گویند باید از سیاست زدگی پرهیز کرد؛ اما در واقع منظورشان این است که دین در شئون مختلف زندگی بشر از جمله قضا و اقتصاد دخالت نکنند.
وی با بیان اینکه تمام هَمّ امام راحل(ره) این بود که فقه به زندگی مردم ورود کند و آن را متحول گرداند، گفت: حوزه های علمیه  موظف و مکلف هستند از  اندیشه و فکرِ سازنده نظام اسلامی دفاع کنند و توجه داشته باشند که سکولاریسم یک حمله و هجمه عظیمی بود که هنوز هم خطر آن وجود دارد.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به ترویج نسبی گرایی برای مقابله با فکر نظام اسلامی اظهار کرد: متاسفانه برخی از مسئولین ما در دوران اصلاحات چنین می گفتند که قرائتهای مختلفی از دین وجود دارد و با تبلیغ نسبی‌گرایی در قرائتهای مختلف در فکر تخریب اندیشه نظام اسلامی بودند.
میزان

اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا