شناسه خبر : 116092
تاریخ ارسال : ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱:۲۱ ق٫ظ

از سوی برخی از رسانه ها ؛غوغاسالاری و تزریق فضای هیجانی و کاذب برای برخی بهره برداری های سیاسی و جناحی

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پس از روزنامه سازندگی وابسته به حزب کارگزاران سازندگی که با تدارک یادداشت هایی سطحی و پر از گمانه زنی های بی اساس به انتقاد و هجمه به دکتر نوبخت و اصرار بر ضرورت تغییر ایشان از کابینه دولت دوازدهم پرداخت و سنگ بنای بحثی نامناسب و آسیب زا را گذاشت، برخی دیگر از سایت  های همراه و نزدیک به حزب کارگزاران با ورود به فضایی مشابه، طی  روزهای گذشته به انعکاس شایعات و اخباری غیر مستند و گاه متناقض پرداختند! و به نوعی شروع کننده این جریان بودند(تا جایی که برای فرار از موضوعی که خود مسببش بودند رسانه های آن سو را متهم به شروع اختلاف کردند!)  برخی دیگر از رسانه های متمایل به افراد یا جریان های دیگر نیز صرفاً به دنبال انتقاد یا هجمه نسبت به دیگر رسانه هایی هستند که چنین گمانه زنی ها و شایعات را نسبت به فرد دیگری مطرح می کنند!
تحلیل ها و گزارشهای روزنامه سازندگی واکنش مثبت و خاصی را در فضای عمومی و رسانه ها ایجاد نکرد؛ زیرا نه مسئله اصلی و مهم مردم بود و نه مستند بر واقعیات؛ لذا بدون هیچ بازخوردی مفید و مؤثر به حاشیه رانده شد. این در حالی است که دفتر رییس جمهور محترم و سخنگوی دولت واکنش خاصی به این سخنان و شایعات نشان ندادند؛ بلکه اعلام کرده اند هر گونه تصمیم گیری خاصی در این زمینه را از طریق رسانه ها به اطلاع مردم خواهند رساند. در واقع واکنش عادی و یا بی تفاوتی دولت نسبت به این اخبار و شایعات حاوی این پیام است که اینگونه مسایل از موضوعات اصلی و مهم کشور و دولت نیستند و نباید با دامن زدن به اینگونه شائبه ها بر غبارآلود کردن فضای سیاسی و اجرایی کشور، بر مشکلات و دغدغه های بیهوده افزود!
بر این اساس در پی این تجربه نادرست و ناموفق، سایر رسانه ها باید چنین فضا و شائبه هایی را دامن نزنند و به جای آن به تلطیف فضای رسانه ای و همسویی با مسئولان و فعالان سیاسی دلسوزی که هدف و اراده ای غیر از یاری رساندن و کمک به دولت ندارند همراهی و همدلی کنند.
اینکه ابتدا خبر از استعفای شفاهی(!) مسئولی منتشر شود؛ آنگاه از تلاش برخی نزدیکان دفتر ریاست جمهوری برای اقناع رییس جمهور در این مورد اطلاع رسانی شود؛ و در پی آن از مقاومت رییس جمهور در برابر «استعفای جهانگیری» و «فشار نزدیکان» سخن به میان آید؛ و یا هر روز داستان و شایعه دیگری با بزرگنمایی و هیاهو بازتاب داده شود، چه مشکل و دغدغه ای را برطرف می کند.
باید از همکاران عزیز در رسانه ها پرسید که آیا رسالت و وظیفه رسانه ای ما در شرایط کنونی کشور و در مقابل حل و فصل مسایل مبتلابه مردم و دولت این است که با استناد به اخبار غیر موثق به ایجاد فضای تیره و غبارآلود دامن بزنیم؟ آیا انتشار اخبار شفاهی، یا نقل قول های بی سند و گاه مجعول، اصولاً یک کار صحیح و حرفه ای رسانه ای محسوب می شود؟ و آیا در هیچ رسانه ای بر اساس چنین اخبار نه چندان مهم و غیراستراتژیکی، به ایجاد چنین غوغا و سخن پراکنی اقدام می شود؟ آیا اساساً اینگونه امور از مسایل اصلی کشور و مردم هستند؟!
وظایف و رسالت اصلی و مهم رسانه های کشور در شرایط کنونی، ایجاد فضایی شفاف و صادقانه در انتشار اخبار و ارائه تحلیل ها و نقدهایی است که بتوانند ضمن ایجاد یک وفاق و همدلی در کمک به دولت و نیز به ایجاد اجماع و همفکری در تصمیم سازی و اتخاذ راهبردها و تدابیر سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به برون رفت از مشکلات و رفع نیازها و معضلات اساسی اقتصادی و معیشتی مردم و مقابله با بحران های مختلف بویژه فشارها و دسیسه های دشمنان کشور کمک کند. در غیر این صورت تداوم چنین رفتارهایی را نمی توان چیزی غیر ضعف رسانه ای در زمینه ارائه تحلیل ها و گزارش های قوی و تخصصی و پیروی از روش غوغاسالاری و تزریق فضای هیجانی و کاذب برای برخی بهره برداری های سیاسی و جناحی ارزیابی کرد!

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا