شناسه خبر : 169760
تاریخ ارسال : ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۵:۴۲ ق٫ظ

اعتماد عمومی، مهتمرین سرمایه و عامل بقای ۹۲ ساله ی بانک ملی ایران

در دنیای امروز بانک ها باتوجه به سازوکارهای انتقال پول و سرمایه به مراکز بزرگی تبدیل شده‌اند که قابلیت تأثیرگذاری شگرفی در شبکه اقتصاد هر کشور دارند. بانک ها به دلیل برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا،‌ قابلیت جابه‌جایی سپرده ها و سرمایه ها و ارائه خدمات و تسهیلات اقتصادی به شهروندان، نقش عمده ای را در مدیریت و هدایت صحیح همین سرمایه‌ها ایفاء می کنند. سرمایه‌گذاری صحیح و مدیریت و هدایت صحیح سرمایه سبب رشد درست شبکه‌ی اقتصاد خواهد شد. از این جهت بانک بعنوان یک سازمان خدماتی با ارائه تسهیلات اقتصادی و خدماتی وظیفه‌ی راحت‌تر کردن زندگی اجتماعی برای مردم را عهده دار است.


بدیهی است که مدیریت و هدایت صحیح سرمایه‌ها و پیشگیری از عدم ضرر هنگام ایجاد تورم موجب اعتماد مشتریان در عرصه ی کسب‌و‌کار و انجام معاملات و مبادلات است و در سایه ی این اعتماد متقابل است که ارتباط بلندمدت شکل می‌گیرد؛ زیرا جلب اعتماد مشتریان در موسسات مالی یکی از فاکتور‌های اساسی برای موفقیت این بنگاه‌ها در عرصه رقابت و تعاملات است. از سوی دیگر ماهیت خدماتی بودن فعالیت‌های بانکی یکی از مسائلی است که ایجاد اعتماد را با پیچیدگی‌های خاص خود روبه‌رو می‌سازد؛ اما بانک های موفق با استفاده از شاخص‌هایی برای دستیابی به اعتماد مشتریان تلاش می کنند که از جمله مهم‌ترین عوامل، ارائه اطلاعات صحیح، شفاف و مشاوره‌های صادقانه و کارشناسانه است.
از سوی دیگر ارائه خدمات اضافی و مکمل و فراتر از سطح خدمات جاری و انعطاف‌پذیری در ارائه خدمات به مشتریان می‌تواند به شهرت، اعتبار و حس اعتماد مشتری کمک شایانی کند. در این راستا مدیریت بحران، روابط عمومی اثربخش و کارآمد نیز می‌تواند بانک‌ها را در ایجاد و حفظ ذهنیت مثبت نسبت به آنها و حفظ شهرت و اعتبارشان یاری رساند.
در نتیجه می توان گفت با توجه به این‌که بانکداری یکی از ارکان نظام اقتصادی مدرن است و تصور جامعه‌ای با اقتصاد پویا منهای بانکداری غیرممکن است، طبعاً کاهش اعتماد به بانک‌ها و فقدان کارایی آنها از طریق تخریب نظام بانکی، تأثیر مستقیم بر رشد اقتصادی دارد. همچنین باید توجه داشت که امنیت پایدار در گرو داشتن اقتصادی پویا و مدرن است، و این اصل به‌طور غیر مستقیم در امنیت پایدار جامعه اسلامی نیز مؤثر خواهد بود.
در این زمینه می توان با اشاره به نوشته ای بقلم دکتر «محمدرضا حسین زاده» مدیر عامل «بانک ملّی ایران» با عنوان «اعتماد می ماند» به واکاوی عوامل ایجاد اعتماد در این بانکِ تماماً ایرانی و موفق پرداخت.
دکتر حسین زاده این بانک را برخوردار از دو سرمایه بی بدیل می داند که عبارتند از سرمایه انسانی دلسوز، متعصب و کارآمد و دیگری «اعتماد». این دو سرمایه که لازم و ملزوم یکدیگرند موجب قوام و اعتلای این بانک در مقاطع مختلف شده است.
آنچه نویسنده این یادداشت به درستی یادآور شده این است که با توجه به تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور از زمان تأسیس بانک ملی ایران تاکنون، بسیاری از وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادها، بانک ها و موسسات، حذف و یا با یکدیگر ادغام شده اند. در طی این سال ها برخی از بانک ها و مؤسسات اعتباری نیز به علت ورشکستگی، انباشت بدهی، سلب اعتماد مردم از آنها و یا به دلایلی دیگر از رده خارج شده و دیگر نامی از آنها باقی نمانده است و چه بسیارند اشخاصی که به واسطه سپرده گذاری در آنها متحمل زیان های هنگفت و جبران ناپذیری شده اند. اما همان گونه که می دانیم پس از گذشت ۹۲ سال از تأسیس بانک ملّی ایران تا کنون، این بانک به گواهی آمارهای رسمی، علی رغم فراز و نشیب های مختلف، با برخورداری از پشتوانه اعتماد عمومی مردم همچنان پابرجا و مستدام است.
علاوه بر این در طول حیات بانک ملّی ایران، علی رغم درگیری بانک ملی با تبعات حاشیه سازی و شایعه پراکنی ها؛ سرمایه «اعتماد» در این بانک همچنان قدرتمند و با ارزش پابرجا مانده است و هیچ هجمه ای نتوانسته به کیان این بانک آسیبی وارد سازد. با چنین شرایطی امروزه مردم ایران می توانند یک بانک تماماً ایرانی و ملّی و مبتنی بر اعتماد داشته باشند و چنانکه مدیر عامل این بانک نوشته است: «اعتماد می ماند»…


اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا