شناسه خبر : 142129
تاریخ ارسال : ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۳۷ ق٫ظ

امیدها و آورده های جاده ی قزوین ، رحیم آباد و کلاچای!

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

بعد از آنکه اداره کل محیط زیست استان قزوین توانست اشکالات زیست محیطی را بر اجرای بخش آغازین جاده قزوین _ کلاچای وارد کند، موفق شد تا مانع از ادامه عملیات این پروژه شود . لذا ضرورت ایجاب می کرد تا برای رهایی این کشتی به گل نشسته، که حامل امیدهای بسیاری بود، اقدامات اورژانسی به عمل آورده شود .
سوم مرداد ماه ۹۸ ،در جریان بازدید میدانی واتخاذ تصمیمات لازم برای اجرای پروژه ی راه دردست ساخت ۱۴۵ کیلومتری از مسیر قزوین _ الموت به کلاچای که توسط دکتر “نوبخت”- معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه وبودجه – وتیمی متشکل از استاندار و سرپرست استانداری ، نمایندگان و مدیران کل ذیربط دواستان قزوین و گیلان صورت پذیرفت ،فرایند اجرای این پروژه مورد ارزیابی قرار گرفت.
این راه صدوپنجاه و چهار کیلومتری، کریدوری است که با اتصال قزوین به گیلان( از مسیر الموت _ رحیم آباد و کلاچای)مراودات ساکنین روستاها و کوهپایه نشینان اطراف آن و سفر متقابل ساکنان دوسوی شمالی و جنوبی رشته کوه” البرز” را آسان تر کند.اهمیت این راه دسترسی آن گاه فزونی می یابد که در کنار افزودن به شاخصهای اقتصادی حمل و نقل،صنعت گردشگری استانهای مسافرپذیر شمالی را نیز رونق می بخشد .

امیدها و آورده های جاده ی قزوین ، رحیم آباد و کلاچای!
سفر درمسیری که با وضعیت موجود جاده، ازتوان هر وسیله ی نقلیه و همه ی افراد ناممکن و یا بسیار پرمشقت است، که مبدل به مسیری استاندارد و عادی خواهد شد .راه کنونی،جاده ای است که پیمودن حدود نیمی از آن بسیار مشقت بار است.
صعوبت و سختی تردد در مسیر فعلی گاهی آنچنان عذاب آور می شود که مسافر از شعف و لذت ناشی از مشاهده یکی از زیباترین و چشم نوازترین مناطق کوهستانی کشور محروم و مغفول می ماند؛ مسیری که آنچنان مالا مال از تابلوی آفرینش و تصاویر نقاش چیره دست طبعیت است که فضایی معنوی در ذهن گذرندگان پدید می آورد؛ مسیری پراز اوج و فرودهای دشت به قله های سر برافراشته و بالعکس است و انباشته از زیباییهای طبیعی که می تواند این توصیف پارادوکسی از سفر را حتی با شرایط موجود جاده توجیه کند !
تردیدی ندارم که نه مسوولین و نه نگارنده ،اگر اجباری درکار نباشد، هرگز به عبور و تردد دوباره این مسیر اقدام نخواهند کرد . زیرا ندامت از صعوبت سفر در چهره و اظهارات بسیاری که پا به پای دکتر “نوبخت” در این وارسی شرکت داشتند ، مشهود بود.پیاده شدنهای مکرر از ماشین در گرمای ظهر و عصر مردادماه برای بازدید و شنیدن گله ها و تقاضای های مردم ساکن مسیر توسط نوبخت ،برای کسانی که نقش تعیین کننده ای در این پروژه نداشتند بر سختیهایشان افزوده می شد؛ مگر آنکه از مسوولان موظف و مجریان پروژه بوده باشند و یا اینکه انگیزه های یک گیلانی و یک شهروند قزوینی دردمند را داشته باشند.
پروژه جاده یاد شده که تصمیم احداث آن مثل صدها پروژه ی به کما رفته در دولت نهم و دهم گرفته شده بود و علی رغم برخورداری از درآمدهای سرشار نفتی آن سالها قابلیت اجرا و اتمام نیافته و بسان پروژه های نافرجام بسیار دیگر ، برای آنکه فقط ادعا شود از پروژه های دولت عدالت گستر بوده است ، عملیات کلنگ زنی آن در بیست و هشتم آبان ماه سال ۹۲ و در ماه های پایانی دولت دهم،آنچنان عمیق برزمین نشسته بود که برای بیرون کشیدن آن ، نیازمند یک اراده ی منسجم و عزمی راسخ و پیگیر بود تا موانع و بهانه های چندین ساله از پیش پای یکی از طرح های ملی – که عواید و آورده های بسیاری برای کشور در پی خواهد داشت – برداشته شود .
استان های شمالی ایران با مواهب خدادادی و دیگر مزیت ها و بهانه هایشان ! در دو دهه ی اخیر ، مورد استقبال اکثریت مردم ایران برای سفر قرار گرفته است که جاده ها شریانهای اصلی و گریز ناپذیر این مسافرتها هستند.

🔹مزیت ها و ظرفیت سازی های جدید مسیر قزوین _ الموت ، رحیم آباد و کلاچای برای کشور :
_ کاهش زمان سفر و کوتاه شدن مسیر به میزان یکصد کیلومتر برای مسافرینی که از پایتخت و استانهای دیگر قصد سفر به شهرهای شرقی گیلان و غرب مازندران دارند .
_ کاهش قابل توجه ترافیک سنگین راه های پایتخت به استانهای شمالی .
_ کاهش حجم ترافیک عبوری از مسیرهای داخل استانهای گیلان و مازندران .
_ کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی ۶۰ میلیون لیتری – فقط در سال اول بهره برداری .
_شکل گیری کریدوری جدید ، در جهت اتصال به مناطق گردشگری و کشاورزی شمال کشور .

– توسعه و استاندارد سازی راه های دواستان قزوین ( الموت ) و گیلان و پایین آوردن آمار حوادث جاده ای .
– دسترسی سریع تر ساکنین جوار جاده به شهر و مراکز خدماتی و درمانی.
-کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودروها .
– تسهیل در انتقال محصولات کشاورزی و باغی شمال و کاهش هزینه های ترانسپورت .
_ اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم پایدار به واسطه ایجاد طرحهای عمرانی و گردشگری .
_ کمک به مهاجرت معکوس و توسعه ی اقتصادی روستاهای اطراف کریدور جدید .

🔹وضعیت فعلی و طول مسیر :
نیمی از طول جاده ی صد و چهل و پنج کیلومتری در دست ساخت قزوین- کلاچای در استان قزوین واقع شده و کلنگ اجرای فاز نخست آن نیز (به طول ۲۶ کیلومتر) آبان ماه سال ۹۲، با شرحی که قبلا داده شد،زمین زده شد؛امابه غیر از قطعه ی یک آن به طول پنج کیلومتر مابقی ۲۶ کیلومتر- به دلایل زیست محیطی – متوقف شد. نیم دیگر این شریان مهم مواصلاتی،به طول بیش از ۷۰ کیلومتر، در استان گیلان واقع شده که با تعریض دردست اقدام جاده ی آسفالته ی کلاچای و رحیم آباد و امتداد آن – که با احداث جاده ی جدید به “الموت” متصل خواهد شد – مشکلات زیست محیطی نداشته و در مواردی که مورد نظر سازمان محیط زیست بوده، اصلاحات لازم اعمال شده است.
اما طرح برخی مشکلات زیست محیطی توسط سازمان محیط زیست، چالش جدیدی را حین اجرا برای مسیر جاده ی “الموت” پدید آورد ومانع از پیشرفت و انجام عملیات اجرایی این مسیر شد، که برای برون رفت از وضعیت موجود،نیازمند حضور دکتر نوبخت رییس،سازمان برنامه وبودجه بود تا به عنوان مسوولی که خود ناظر بر عملکردها و حسن اجرای قوانین و آیین نامه ها توسط سازمانهای دولتی است، راه و تصمیمی همه جانبه نگر یافته و اتخاذ شود؛ تا هم دغدغه های زیست محیطی برطرف شود و هم از سرمایه های ملی که تاکنون برای جاده دردست احداث هزینه شده است صیانت شود و از هدر رفت منابع- آن هم در این وضعیت تحریمی – اجتناب شود.بر اساس تصمیمات گرفته شده در جریان بازدید معاون رییس جمهوری از این پروژه ، مقرر شدتا ظرف یک ماه اداره ی کل “ساخت و توسعه ی راه ها”ی وزارت راه و مسکن و شهرسازی ،نظرات اصلاحی مسیر را به سازمان محیط زیست ارایه کند و سپس سازمان محیط زیست نیز یک ماه فرصت خواهد داشت تا پس از بررسی اصلاحات صورت گرفته،نظر نهایی خود را اعلام نماید ؛اقدامی که باید در چهارم مهر ماه ۹۸ انجام پذیرد تا تصمیمات اجرایی لازم گرفته شود .
آنچه این قیل وقال طرفین و ممانعت از انجام پروژه را برای هر فرد آگاه و خواننده این سطور تاسف آور می نماید تذکر و یادآوری مطالبی است که در ادامه گفته خواهد شد .
تعطیلی پروژه ی ساخت جاده ی قزوین _ کلاچای(که دارای مصوبه ی مجلس ، هیئت دولت و ردیف اعتباری دربودجه های سنواتی است)از سوی محیط زیست استان قزوین، پرسشهای زیادی را در ذهن ایجاد می کند؛زیرا به طور معمول، هر طرحی که دارای ردیف اعتباری باشد و همه ساله نیز بودجه ی تخصیصی آن از سوی مجلس تصویب می شود، به منزله ی تایید مجوزهای صادر شده ی آن نیز هست.
سازمان برنامه و بودجه، قبل از اجرایی شدن این پروژه ، برای مرتفع کردن این چالش،با دعوت از همه ی دستگاه های ذیربط، مطالعات آن را مورد بحث و بررسی قرار داد و پس از اخذ موافقت نامه های لازم، ردیف ملی به آن تخصیص داده است .
مدیر ساخت و توسعه ی راه های اداره ی کل راه و شهرسازی قزوین،در این باره می گوید : ” در دولت یازدهم و دوازدهم نیز مساله ی زیست محیطی این پروژه، بارها و بارها آن را به چالش کشاند که با پیشنهاد ما، مشاوری از سوی محیط زیست معرفی شد که پس از انجام مطالعات لازم ما توانستیم پیوست زیست محیطی این طرح در استان را دریافت کنیم.”
به گفته ی وی، امسال نیز مسایل زیست محیطی این پروژه بار دیگر به جریان افتاد و سازمان محیط زیست کشور،در حال حاضر ادعای پیوست این پروژه را – از صفر تا ۱۰۰ -دارد.
بارها و بارها به مسوولان و دستگاه ها تاکید داشته ایم که هر پروژه دارای ردیف اعتباری باشد، به منزله ی داشتن تمامی مجوزهای لازم و قانونی ست و این مساله با تعویض ارکان دولت و یا یک سازمان نباید تغییر کند.
وی ادامه می دهد:”تعطیلی اخیر عملیات اجرایی این پروژه از سوی اداره کل محیط زیست استان قزوین ،تنها زمان مناسب کاری را از بین می برد؛در حالی که باید اعتبارات تخصیصی را در مدت زمان خود هزینه کنیم.
وی با اشاره به اینکه: این پروژه در قزوین دارای پیوست زیست محیطی ست و می شود آن را در استان عملیاتی کرد، گفت: “با توجه به واقع شدن این جاده در بخش رودبار الموت غربی، این مسیر علاوه بر مرتفع کردن معضل تردد ساکنان منطقه به مرکز استان، برای گردشگران نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است.”
وی می افزاید:”تاکنون ۱۴۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده و ۳۵۰ میلیارد ریال نیز امسال برای آغاز عملیات فاز یک آن در نظر گرفته شده بود. ”

مع الوصف، گرچه پروژه ی مذکور دوماه کاری در فصل تابستان را از دست خواهد داد، ولی طبق منطق تمکین از قانون _ حتی با ان قلت هایش _ باید تا چهارم مهر ماه سال جاری برای اخذ نظر نهایی سازمان محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه کشور منتظر ماند .

کریم یونس آبادی

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا