شناسه خبر : 131149
تاریخ ارسال : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸ ب٫ظ
عرفان حیدری

انقلاب اسلامی و معیار زمان و مکان

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

انقلاب اسلامی و معیار زمان و مکان

۱) انقلاب اسلامی در یک بستر فقهی پدید آمد تا این اندیشه را بارور کند که فقه تئوری اداره ی جامعه است! و ما می توانیم نظام حقوق اسلامی داشته باشیم !!نظامی که مانند سایر نظامات حقوقی به شهروندانش هم “حق”می دهد و هم آنان را واجد “مسئولیت یا تکلیف “می داند منتها حقوق و تکالیفی که با دین همخوانی دارد یا دست کم با شرع در ستیز نیست !!

۲) فقه مد نظر حضرت امام (ره) همان فقه جواهری است که با استدلال های تام از منابع شریعت ، گره های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی در قالب احکام را میگشاید! فقهی که با آن در جهان جدید می توان زیست و انجام آن همان عمل به این حدیث نبوی است 🙁 بُعِثْتُ بِالْحَنِیفِیهِ السمْحَهِ السهْلَهِ؛ من به آیین استوار و بدون انحراف و راحت و آسان مبعوث شده‌ام)

۳) در نگاه فقهی حضرت امام (ره) موضوعات اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی ، با لحاظ اقتضائات زمانی و مکانی ، بعد از تحلیلی دقیق و جامع الاطراف ، احکامی متناسب و معطوف به حل مسائل صادر میگردد! و راه را برای عاملان به شریعت بسته نمی بینند و محدودیت ها و واقعیت های زندگی امروزین را درک می کنند و واژگانی مانند “مصلحت ‘،”عرف”،”مقدور”و “اقتضا “و”رفع عسر و حرج “… در فرمایشات ، فتاوی و آرای فقهی ایشان پر کاربرد و گره گشا است و راه علم و عمل به برای فرد متشرع و طالب دین حنیف بسته نیست و راه بندگی باز باز است و فقه ایشان فقه زندگی است!!

۴)در نگاه فقهی حضرت امام(ره) فقه ، نه مجموعه ای از خط قرمزها و جامدی غیر منعطف، که تئوری اداره ی انسان از گهواره تا بدرود است!و بدیهی است چنین ادعایی بایسته های بسیاری دارد که عمده آن بر دوش عالمان دینی سنگینی می کند. عالمانی که باید با شناخت درست از دین ،جامعه و البته زمان پاسخگوی نیاز های جامعه باشند!

۵)از این حیث هر پدیده ای برای بازتولید و تداوم حیات، نیازمند رجعت به اصل و ریشه های خود است. انقلاب اسلامی نیز از این قاعده اساسی مستثنا نیست. انقلاب اسلامی بدون هیچ تردیدی، مولود اندیشه، نگرش، نظریه و گفتمان حضرت امام خمینی (ره) است؛ گفتمانی فراگیر که همه اندیشه ها و نحله های فکری را در زیر چتر بزرگ خود سامان می دهد چنانکه تمامی گفتمان های پس از انقلاب یعنی گفتمان ارزش ها، سازندگی، اصلاحات، عدالت و اعتدال در ذیل فراگفتمان انقلاب اسلامی تفسیر و تحلیل می شود. بنابراین تداوم حیات انقلاب در گرو تداوم گفتمان امام در عین درک واقعیت های جامعه امروز ایران، منطقه و جهان می باشد. عناصر «زمان» و «مکان» به عنوان دو عنصر اساسی تعیین کننده در تحلیل و تبیین اندیشه فقهی امام حائز اهمیت فراوان است و «اجتهاد پویا» از درون همین گفتمان رویش می یابد.

۶) در این جشن چهل سالگی باید برگردیم به آرمانهای معمار انقلاب اسلامی ، که بخش مهمی از آن در قانون اساسی متبلور شده است! عمل به این منشور و رفع تنگناها با معیار قرار دادن اقتضائات زمان و مکان ، موجب بالندگی این میراث بزرگ و رضایتمندی صاحبان واقعی این انقلاب یعنی مردم عزیز می گردد امروز اگر متد اندیشه فقهی امام را به نحو صحیحی دنبال کنیم و شیوه و نهج فقهی ایشان برای ما الگویی درست از “اجتهاد پویا “باشد می توانیم شبهات و سوالات پیش رو در حوزه های جدید را پاسخ بگوییم و از چالش هایی که با توجه به واقعیت های جهان جدید در رویا رویی با افکار و تهاجمات فکری و فرهنگی غرب و شرق با ما صورت می گیرد،باز نمانیم وزبان ما گویا و سخن ما خصوصا برای نسل جوان خوانا باشد ان شا الله

وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمین

 

خطِ اعتدال: انتشار یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا