شناسه خبر : 161498
تاریخ ارسال : ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۹:۱۵ ب٫ظ

اهتمام و پشتکار دولت در انجام تکالیف و تعهدات خود در پرداخت های قانونی و شکوه های دایه های مهربانتر از مادر!!! (یا افراد بی اطلاع از امور کارشناسانه، قوانین و برنامه ها)

اهتمام و پشتکار دولت در انجام تکالیف و تعهدات خود در پرداخت های قانونی و شکوه های دایه های مهربانتر از مادر!!! (یا افراد بی اطلاع از امور کارشناسانه، قوانین و برنامه ها)

به گزارش خط اعتدال ، یکی از موضوعات مهم و مورد بحث در باره افزایش حقوق کارمندان و کارگران أعم از شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران کشور در سال جدید است که بر اساس تصمیمات دولت و سازمان برنامه و بودجه قرار است از اولین ماه سال جدید اجرایی شود؛ اما برخی از افراد و یا رسانه ها به دلیل عدم اطلاع و اشراف به مسایل بودجه ای و مالی کشور و نیز عدم توجه به مشکلات و مسایل مبتلابه دستگاه اجرایی کشور در شرایط خاص کنونی، با رویکردهای انتقادی و قضاوت های غیرمنطبق با واقعیات اقدام به طرح اعتراضات و گاه اتهاماتی علیه دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه نموده اند که خارج از انصاف و واقعگرایی است و نیازمند تحلیل و واشکافی ابعاد کارشناسانه اقتصادی و برنامه ای است. از آن جمله اتحادیه پیشکشوتان جامعه کارگری در بیانیه ای اعتراض آمیز مدعی شده که جناب نوبخت با تبعیض قایل شدن بین بازنشستگان دولت و کارگران بازنشسته در تعیین دستمزد آنان تعلل ورزیده است؛ از این جهت خواستار برگزاری سریع جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران شده است! رئیس این اتحادیه بدون اطلاع از روند و رویه و سازوکارهای تغییرات حقوقی برخورد دولت با شاغلین و مستمری‌بگیران دولتی با شاغلین و بازنشستگان کارگری را دوگانه دانسته است! وی در این بیانیه به وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی و مشکلات معیشتی کارگران و نیروی کار تولیدی کشور اشاره می کند، اما متأسفانه به اقدامات مستمر دولت در کاهش شکاف و فاصله درآمدی اقشار حقوق بگیر و افزایش های سالیانه و اقسام پرداخت ها، با توجه به دشواری های تأمین منابع در شرایط تحریمی اشاره ای نمی کند. همچنین به اذعان و رویکردهای دولت در مسئله اجحاف و قصورهایی که به جامعه کارگری شده است نیز توجهی ندارد! این بیانیه که عمدتاً با ادبیاتی شعاری نوشته شده اظهار داشته که آقای دکتر نوبخت باید با اقدامات و تصمیمات سنجیده و کارشناسی خود گام مهمی در راستای تحقق شعار امسال یعنی «جهش تولید» بردارد؛ اما اقدام اخیر ایشان گامی در راستای تحقق این شعار نبوده است! نویسنده بیانه گامی فراتر گذاشته و بدون توجه به مباحث تخصصی و کارشناسی اقتصاد و بودجه کشور و مدیریت مالی درآمدها و توزیع و هزینه های آن، اظهار داشته که باید شخص دیگری جایگزین آقای نوبخت شود!!
در همین زمینه خبرگزاری «ایلنا» به نقل از فرامرز توفیقی یکی از نمایندگان کارگران نوشت که جناب نوبخت، در مقابل کارگران بازنشسته هم مسئول است و چرا رییس سازمان برنامه و بودجه مزدها را همچنان معلق نگهداشته و از فریز مزدی صحبت می‌کند؟ در این گزارش آمده است که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری خبر داده است؛ این درحالیست که بدهی‌های انبوه سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده و تکلیف دستمزد کارگران شاغل و بازنشسته همچنان نامشخص است. در چنین شرایطی است که دولتی‌ها مدام در مورد ارتقای مستمری بازنشستگان کشوری و لشگری داد سخن داده و نوید می‌دهند!
وی از بار مالیِ اجرای طرح ناکامِ “تحول نظام سلامت” که بر دوش سازمان تامین اجتماعی افتاده، عدم پرداخت کلیه مطالبات نظام درمان، اختصاص۱۰ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های کشوری و لشگری، متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان، بی‌توجهی دولت به بازنشستگان کارگری و اموری مانند آن انتقاد می کند؛ اما مانند بیانیه اتحادیه پیشکشوتان جامعه کارگری، نه نگاهی کارشناسانه و قانونمدار دارد و نه توجهی به بسیاری از واقعیت های اقتصادی و مالی کشور در شرایط کنونی!
بر این اساس دکتر نوبخت که همواره از عملکرد سازمان برنامه و بودجه و مسایل اقتصادی و بودجه ای دولت مستقیما با مردم سخن می گوید؛ در ارتباط زنده اینستاگرامی، به تمامی انتقادها، شائبه ها و سوالات در ارتباط با مسایل حقوق ها و دستمزدها و برنامه های جدید دولت سخن گفت که از جمله مهمترین مباحث مطرح شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. در حوزه مرتبط با افزایش حقوق ها و پرداخت مطالبات و رفع مشکلات مختلف بازنشستگان، مسایل از طریق چهار کمیته ویژه پیگیری می شود که یکی از راهکارهای ارائه‌شده از سوی این کمیته تصمیم‌گیری بر روی نحوه تقسیم ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع همسان‌سازی بوده است. بر این مبنا رسیدگی به امور درمانی بازنشستگان و شاغلان(بویژه جانبازان)، برخورداری عادلانه آنها از امکانات رفاهی موجود دولت، مسائل خاص نیروهای مسلح و ایثارگران، مطالبات خاص بازنشستگان وزارت نفت و مانند آن است که آثار مثبت تصمیمات این جلسات در فیش حقوقی فروردین‌ماه امسال بازنشستگان نمود پیدا می کند.
۲. بهبود و عدالت در پرداخت حقوق شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران را از اهداف و محورهای نشست های اخیر دولت و سازمان برنامه ‌و بودجه است که نباید بصورت شعاری و آرمانگرایانه و با گله گذاری با آن برخورد کرد.
۳. توجه به امور حقوقی و معیشتی بازنشستگان از مهمترین دغدغه های دولت است، چنانچه باید یادآور شد در سال ۹۲ بودجه صندوق‌های بازنشستگی حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده است؛ درحالی‌که طی سال‌های اخیر بودجه کل دولت به دو برابر افزایش‌یافته، اما منابع مربوط به صندوق‌های بازنشستگی در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۱۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته است.
۴. یکی از تصمیمات اخذ شده دولت، تزریق۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار همسان‌سازی بازنشستگان در پرداختی‌های فروردین‌ماه بوده است.
۵. بازنشستگانی که بین ۲.۴ میلیون تومان تا ۵.۱ میلیون دریافتی دارند به‌صورت ویژه مشمول افزایش حقوق خواهند شد که این موضوع متفاوت از افزایش پرداخت‌های مربوط به همه بازنشستگان است؛ زیرا دولت موظف است بر اساس فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه های مصوب و طبق فرمول هایی افزایش ها را انجام دهد.
۶. مبنای افزایش منابع تخصیص یافته به بازنشستگان کشوری و لشکری و افزایش ۵۰ درصدی حقوقی بازنشستگان چنین است که بند الف ماده ۵۰ قانون پنجم برنامه توسعه، طی حکمی به دولت اجازه می‌دهد که از همه امتیازاتی که در فصل ۱۰ از ماده ۶۴ تا ۸۰ وجود دارد، تا ۵۰ درصد امتیازات را استفاده کند. بر این اساس هیئت وزیران برای تعدادی از دستگاه‌ها این ۵۰ درصد را تصویب کرد و این افراد از امتیاز این ۵۰ درصد برخوردار شدند.
۷. دستگاه‌های دیگر خواستند تا با منابع مالی خود این ۵۰ درصد افزایش را اعمال کنند. سازمان برنامه و بودجه مطالعات لازم را انجام داد و در بهمن ماه بخشنامه‌ای ابلاغ کرد تا این تعداد از دستگاه‌ها به شرط طلب نکردن منابع بیشتر، خارج از بودجه منابع آن را تأمین کنند و این روند را انجام دهند.
۸. از آنجا که در فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشور به مبانی نظام پرداخت به کارمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران پرداخته است، دولت مکلف است در نظام پرداخت خود بر اساس بررسی امتیازات افراد و ضرب این امتیازات در ریال (چیزی حدود ۵۰۰ ریال)، رقمی به حقوق افراد اضافه نماید. این رقم طبق تبصره ذیل ماده ۶۴، و بر اساس هزینه زندگی، سالیانه درصدی افزایش پیدا می‌کند که برای مستمری بگیران، بازنشستگان و کارمندان یکسان است، و عامل اختلاف بین این سه گروه، تفاوت امتیازات برای این سه رسته یا گروه است که با فرمول‌های مختلف محاسبه می‌شود. این امتیازات به علاوه فوق العاده‌ها، حقوق کارمندان دولتی را تعیین می کند.
۹. ماده ۳۰ قانون برنامه ششم به دولت این اجازه را می‌دهد که پرداخت شاغلان و بازنشستگان را بر اساس شرایط و امکانات موجود دولت متناسب سازی کند. این در حالی است که دولت خود این لایحه را به مجلس ارائه کرد و پس از ردّ آن در شورای نگهبان، در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب کرد. دولت نیز بر این اساس هر سال مبلغی را برای بازنشستگان در نظر گرفته؛ چنانچه سال گذشته چیزی حدود ۳ هزار میلیارد تومان دربودجه قید شد که این رقم با تلاش‌های دولت به ۵ هزار میلیارد تومان رسید. برای سال ۹۹ این رقم ۱۰۰ درصد افزایش یافته و به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسانده شد تا به حقوق این افراد اضافه شود. در این افزایش حقوق‌ها ۳۳ درصدی، بیش از ۷۰۰ هزار تومان به حقوق برخی از بازنشستگان افزوده خواهد شد.
۱۰. با توجه به اینکه حداقل حقوق بازنشستگان تا سقف ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت، پاداش بازنشستگان سال ۹۸ نیز پرداخت خواهد شد. همچنین حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، برای زنان سرپرستان خانوار نیز در نظر گرفته شده و مستمری این افراد ۳ تا ۵ برابر هم افزایش پیدا کرده است.
۱۱. دستور پرداخت پاداش بازنشستگانی که تا سال ۹۸ بازنشسته شده اند نیز صادر شده است.
۱۲. مسئله مطرح شده در مورد تبعیض حقوق بازنشستگان هیئت علمی و علوم پزشکی رفع خواهد شد.
۱۳. متضرر شدن بازنشستگان سال ۹۶ رفع خواهد شد.
۱۴. مشکلات ویژه بازنشستگان وزارت نفت و فرهنگیان در دست بررسی و حل و فصل است.
۱۵. رتبه بندی مناطق جنگی و مسئله ایثارگران در دست بررسی و تصمیم گیری است.
۱۶. حقوق بازنشستگان در چند سال اخیر حتی یک روز هم به تأخیر نیفتاده است.
۱۷. مسایل مربوط به افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بحث مجزایی است که توسط دکتر شریعتمداری و دکتر سالاری بررسی و پیگیری شده و تصمیم گیری و اقدام لازم صورت خواهد گرفت؛ زیرا بودجه تأمین اجتماعی در بودجه عمومی دولت لحاظ نمی شود، لذا اعتبارات ده هزار میلیارد تومانی همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ شامل بازنشستگان تأمین اجتماعی نمی شود. چنانچه دکتر نوبخت نیز اشاره کرد، قانون در خصوص عزیزان کارگر سازوکاری مشخص کرده که خارج از اختیارات سازمان برنامه و بودجه است.
۱۸. کادر درمانی و پزشکی از افزایش ۵۰ درصدی برخوردار می شوند.
۱۹. در مورد مسایل درمانی جانبازان، اخبار خوبی اعلام خواهد شد.
۲۰. مطالبات فرهنگیان و مابه التفاوت ها پرداخت خواهد شد.
علاوه بر موارد فوق الذکر که باید مورد توجه دقیق منتقدان و معترضان نسبت به روند افزایش و تغییرات قرار گیرد، یادآور می شود که بنا به گفته دکتر نوبخت، دولت روزهای متفاوتی را تجربه می کند. علاوه بر مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه دشمنان علیه ایران، مسئله شیوع ویروس کرونا و مقابله با آن تا رفع و ریشه کن کردن نهایی آن نیز تعهدات و وظایف جدیدی را بر دولت الزام می کند. بدیهی است که انجام تعهدات و تکالیف دولت منوط به تأمین منابع است.
بعنوان نمونه باید یادآور شد که دولت در پایان ماه جاری باید حدود ۴۵هزار میلیارد تومان از خزانه پرداخت نماید و این را باید به پرداخت مبالغ حمایت معیشتی و یارانه ی ماهانه افزود. بر اساس سخنان دکتر نوبخت مشکل در تأمین منابعی است که در قانون پیش بینی شده است؛ زیرا در فروش نفت با تحریم و کاهش میزان فروش و صادرات نفت مواجه هستیم و قیمت هر بشکه نفت بخاطر بحث کرونا و رشد اقتصادی به یک سوم کاهش یافته است. در بخش مالیات نیز در شرایط فعلی، سازمان امور مالیاتی باید دریافت مالیاتهایش را چند ماه به تأخیر بیندازد. همچنین کاهش فروش بنزین نیز پرداخت مبالغ حمایت معیشتی را با چالش مواجه کرده است. با این همه دولت خود را موظف و مکلف به پرداخت های مصوب و قانونی می داند و از هیچ تلاشی برای انجام تعهدات خود و حمایت همه جانبه از اقشار مختلف مردم بویژه بازنشستگان، مستمری بگیران و اقشار آسیب پذیر دریغ نخواهد کرد.
منتقدان و معترضان به عملکرد سازمان برنامه و بودجه باید با استناد به مباحث کارشناسانه اقتصادی و با اشراف به مباحث برنامه ای و قانونی و نیز واقعیات مالی و منابع بودجه ای کشور به نقد و ارزیابی عملکرد دولت و سازمان برنامه و بودجه بپردازند و جانب انصاف و عدالت و صداقت را در این زمینه حفظ کنند. در شرایط کنونی ایجاد بی اعتمادی و یأس و بدبینی به دولتمردان خطایی است که آثار و پیامدهای نامطلوبی را در عرصه داخلی و خارجی به دنبال خواهد داشت.


اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا