شناسه خبر : 117012
تاریخ ارسال : ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳ ب٫ظ

ایستگاه پایانی تکمیل راه آهن ارومیه مراغه /پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه در سه سال گذشته

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

توسعه حمل و نقل ریلی از ضرورت های اقتصاد کشور است و این مهم در دستور کار دولت یازدهم و دوازدهم قرار گرفته است و بر این اساس در پنج سال گذشته بسیاری از طرح های نیمه تمام ریلی که پروژه تکمیل آن به مرور زمان خورده بود و بین دولت ها دست به دست می شد به بهره برداری رسیده است. یکی از این طرح ها راه آهن ارومیه  مراغه است که در آستانه بهره برداری است و در حال حاضر پیشرفت ۹۶ درصدی داشته و شمارش معکوس برای افتتاح آن آغاز شده و  بنا به اعلام مسئولان تا نیمه اول امسال به بهره برداری کامل می رسد. عملیات اجرایی راه آهن ارومیه – مراغه که طرح ملی به حساب می آید از سال ۸۰ شروع شد و به دلیل آنچه کمبود منابع اعلام شده است به بهره برداری نرسید و با اهتمام دولت در سه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد این پروژه تکمیل شد تا به این ترتیب استان آذربایجان غربی به شبکه سراسری متصل و انتظار ۱۷ ساله مردم این استان برای شنیدن صدای سوت قطار در این استان به پایان برسد.

به گزارش  گروه دریافت «خطِ اعتدال»، طول این پروژه ۱۸۵ کیلومتر و در پنج قطعه است و در حال حاضر ۸۴ کیلومتر از آن  در دست بهره برداری  است. بنا به اعلام مسئولان سازمان برنامه و بودجه این استان تا کنون (تیر ۹۷) ۵۱۳ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه هزینه شده است و ۲۰۰ میلیارد تومان آن در دو سال گذشته پرداخت شده.

 

ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر

آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری نخجوان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود و اتصال این استان به راه آهن سراسری  می تواند مزایای زیادی چه از لحاظ جابجایی مسافر و چه از لحاظ ترانزیتی و جابجایی بار داشته باشد.  حمل‌ونقل ارزان و ترانزیت کالاهایی که مبدا و مقصدشان عراق وترکیه است، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن در این منطقه است.

 

پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه در سه سال گذشته

ابراهیم مبارک قدم، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در جمع خبرنگارانی که برای بازدید از آخرین وضعیت پروژه خط راه آهن ارومیه مراغه  حضور داشتند با اشاره به تسریع روند تکمیل این پروژه ریلی در سه سال گذشته گفت:  راه آهن  ارومیه و مراغه بخشی از طرح اجرای جامع حمل و نقل بود تا  مرکز این استان مرزی به شبکه ریلی اتصال پیدا کند و در حال حاضر بیش از ۹۶ درصد این پروژه پیشرفت داشته است که با مساعدت سازمان برنامه و بودجه و حمایت مقام شهرسازی  ۵۰ درصد آن از سال ۹۵ تا ۹۷ بوده است. وی با اشاره به اینکه طول این پروژه ۱۸۵ کیلیومتر بوده است گفت: ۹۸ کیلومتر ریل گذاری در سه سال گذشته انجام شده است. این مقام مسئول در وزارت راه وشهرسازی با اشاره  به مساحت ۱۶ هزار متر مربعی ایستگاه ارومیه گفت: این ایستگاه از بزرگترین ایستگاه های تشکیلاتی در کشور است و برنامه ریزی کرده ایم تا در مراحل بعدی امکان اتصال سفر برون شهری و درون شهری را در این استان فراهم کنیم. دو خطه کردن و برقی کردن راه آهن این استان از دیگر برنامه های میان مدتی است که مبارک قدم به آن اشاره کرد.  با متصل شدن ارومیه به شبکه سراسری راه آهن، انتظار مردم استان آذربایجان غربی به پایان می رسد و مردم این استان از شکسته شدن طلسم این پروژه ۱۷ ساله ابراز امیدواری می کنند.

 

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا