شناسه خبر : 119765
تاریخ ارسال : ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۲:۰۶ ق٫ظ
منصور فرزامی‌

حضور تفکری به نام هاشمی

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

سالها پیش رسانه ملی فیلم زندگی «امیلیانوزاپاتا» انقلابی بزرگ مکزیک را نشان می‌داد و سرانجام تیرباران و مرگ او را. در آن فیلم آن نظامی‌و فرمانده تیرباران و مرگ او از پایان ماموریت خود خوشحال نبود چرا که می‌گفت با مرگ زاپاتا، او تمام نشده چون به صورت یک فکر و یک عقیده، نمود پیدا کرده است. بنابراین هاشمی‌هم باید در آن محیط و در جمع مخالفان و شعاردهندگان مخالف، به صورت یک تفکر و تفکراتش به صورت یک عقیده ماندنی درآمده باشد که این چنین آنها را می‌آزارد و آن آزار به صورت این شعار که خود نوعی افشاگری و اتهام هم هست ظاهر شده است. در این صورت باید باور کرد که تفکر هاشمی‌در متن و بطن جامعه حضور دارد و فرقی هم نمی‌کند که بنده و امثال بنده با آن عقیده و فکر هاشمیانه موافق یا مخالف باشد. از طرفی مهم هم نیست که گروهی مثل همیشه و مثل این اذعان مدرسه فیضیه، خودجوش باشد یا نباشد. عامل این جوش و خلجان، آن «هاشمیانه» است که به صراحت در همان مدرسه و فضایی که شعاردهندگان به میدان آمده‌اند، حضور ذهنی دارد. این مخالفت‌ها با آن حضور ذهنی است و معلوم می‌شود که با مرگ ایشان نه تنها خاموش و بی‌اثر نشده بلکه تازه جان گرفته و مشغول نشو و نماست وگرنه، سنت عرفی برخاسته از باورهای فرهنگی ما آن است که چون دست کسی از دنیای ما کوتاه شد و مرغ جانش به ملکوت اعلی پرکشید دیگر درباره‌اش بد نمی‌گوییم و غیبت و بدگویی پشت سر مرده را جایز نمی‌دانیم اما اگر بد گفتیم و اتهام وارد کردیم معلوم می‌شود اندیشه‌ها و باورهای وی در جامعه فکری و عقیدتی ما حضور تاثیرگذاری دارد. حال ترس از کجاست، از آنجایی است که می‌خواهد جریان بسازد و شاخص اثرگذار باشد. بویژه این که در بروز و ابراز علنی و شعار و اتهام، مظلوم واقع شود در آن صورت، شکل گرفتن این جریان، حتمی‌و قطعی است؛ یعنی ما بدون آن که بدانیم، هاشمی‌رفسنجانی را با همان هیمنه و صبوری و وزانت، به جامعه برگردانده‌ایم و دیگر قادر نخواهیم بود که بمیرانیم و تشییع‌اش کنیم و استخر و این قضایا هم فقط اسم و محل رخداد حادثه‌ای بیش نیست.
دونالدترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا، دارای صفات منفی بسیاری است مثل خیلی از کسانی که می‌شناسیم و چون مورد نفرت ماست و به جامعه ما مثل اسلافش آسیب‌زده آن عیوب منتسب را چند برابر می‌بینیم و حق هم داریم اما همین مرد منفور آنجا که ۳۵۰ نشریه آمریکایی با دلایل مستند به مخالفت با او برخاستند جمله‌ای قابل تامل گفت و گفت با اینکه این روزنامه‌ها همه تشویش اذهان عمومی ‌می‌کنند اما من به آزادی قلم و بیان معتقدم. این نکته، البته برخاسته از یک فرهنگ حقوقی و مدنیت جامعه است که اجازه نمی‌دهد به غیر از این باشد و عمل شود.
در مورد هاشمی‌رفسنجانی فقید هم چه موافق و چه منتقد و مخالف باید به صورت نقد افکار، آثار و اندیشه‌هایش عمل کنیم چون بد گفتن و بخصوص در عدم و عدم حضور آن متهم، او را مظلوم جلوه می‌دهد و مظلوم در پیوسته تاریخ، حامیان بسیاری را خواهد داشت.
پس باید زندگی عملی و آثار فکری هر کس از جمله هاشمی‌ رفسنجانی را – به دور از تعصب و حب و بغض‌های احساسی، مطالعه کنیم آن گاه در رسانه‌ها مقاله‌های انتقادی بنویسیم یا در همایش و برگزاری انجمنی، متفکران و موافقان و مخالفان و منتقدان را دعوت به ارائه مقاله و ایراد سخنرانی کنیم تا تفکر ایشان به عنوان رکنی از ارکان انقلاب اسلامی‌بر همه مبرهن و مدلل شود.
اگر خوب است نگه داریم وگرنه طرد کنیم و نکته پایانی اینکه تجمعات خودجوش برای القای یک منظور یا فکر، بویژه در این زمان، هرگز افاقه نمی‌کند. چون آزموده را آزمودن خطاست و آنچه هم از این خودجوشی‌ها تجربه کرده‌ایم جز هزینه و شکست و ناکامی ‌برای ما نصیبی نداشته است. تجمعات خودجوشی نظیر حمله به سفارت انگلیس که حاکم را به جای محکوم نشاند و سفارتخانه و کنسول‌گری عربستان سعودی که هنوز زخم‌های ناسور و دردهای بسیار پرهزینه آن باقی است و علی‌الخصوص تجمع خودجوشی آن هم از اهل متانت و دینداری و منسوب به مدرسه‌ای که حضوری درخشان در تاریخ معاصر داشته ابدا به صلاح نیست.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا