شناسه خبر : 154537
تاریخ ارسال : ۳ دی ۱۳۹۸ - ۷:۳۳ ق٫ظ

حق با زنان است

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

حق با زنان است

در روزگاری که سخن­ ها و حرف ها و نکته­ های بدیع، آموزنده و راه­گشا در محاق بی اعتنایی رسانه ­های زرد و سبک و کم محتوا رفته ­اند و کمتر سخنی در شبکه­ های مجازی جای درنگ و تأمل می­ یابد، «جلب توجه» مخاطب، هدف اصلی اغلب نویسندگان و متفکران و هنرمندان قرار می­ گیرد. شم نام­گذاری مقالات، برنامه­ های تلویزیونی، کتاب­ ها و فیلم­ ها و حتی مشاغل و رشته­ های مختلف در رویکرد مردم بسیار مؤثر بوده و هست.
اکنون با وفور اطلاعات و ماشین­ های چاپ و تکثیر، ضرورت نام­گذاری درست بیش از گذشته است. در جامعه­ شناسی فرهنگی مبحث نام­گذاری انسان­ ها، گروه­ ها و نهادها گسترده است که در جای خود قابل طرح است، اما می­توان اشاره کرد که نام و فامیل اشخاص مبنای قضاوت و هسته اصلی انگاره­ سازی شخصیت­ ها تلقی می­شود. نکته ­ای که به میزان اهمیت آن چندان پرداخته نمی­ شود. «حق با زنان است» عنوان نخستین مقاله استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی فرزند حاج آخوند پاریزی که سرشت وسرنوشت او را تعیین کرد: در تیرماه سال ۱۳۲۱ (۱۹۲۴ م) سال­های بحبوحه جنگ جهانی اول که ترک تحصیل هم کرده بودم، روزنامه بیداری کرمان مقاله­ ای از مرحوم اسماعیل مرتضوی برازجانی در انتقاد از زنان منتشر شده بود که من جواب نوشتم و بدون اینکه تصور بکنم که قابل چاپ است فرستادم و اتفاقا آن­را چاپ کردند. تحت عنوان «تقصیر با مردان است نه زن­ها» و دفاع کرده بودم از زنان که اگر مردان توقعات بی­خودی از زنان نداشتند، زنان غیر از آن­گونه رفتار می­کردند که می­کنند و شاهد مثال از حضرت زهرا (س) آورده بودم. نخستین مقاله من است که شصت و چندسال پیش چاپ شده است.

باستانی پاریزی اولین کتابش را با عنوان «پیغمبر دزدان» در سال ۱۳۳۴ درحالی که دانشجوی دانشسرای مقدماتی کرمان است منتشر می­کند. این کتاب شرح­نامه ­های طنزگونه شیخ محمدحسن زیدآبادی است. بعدها مجموعه ­های «هفت» مثل خاتون هفت قلعه، آسیای هفت سنگ، نای هفت بند، اژدهای هفت سر، کوچه هفت پیج، زیر این هفت آسمان و سنگ هفتم انتشار می­یابد. خود می ­گوید: وقتی این هفت ها تمام شد دیدم ته­ مانده­ بعضی مقاله ­ها می­تواند یک کتاب دیگر بشود. حروف­چینی ­ها را نشان ایرج افشار دادم و گفتم نمی­دانم اسم این کتاب را چه بگذارم. افشار گفت: ای، یک اسم هشلهفی روی آن بگذار. من فورا حرف او را چاقیدم و اسم کتاب را گذاشتم هشت­الهفت. هم کتاب هشتم است هم کلمه هفت دارد هم یک اسم هشلهفی هست که به هرحال چهارتا خواننده دارد.

باستانی پاریزی دوستانی خوب و باسواد داشت و حشر و نشر با آن­ها ذوق و شوق را افزون می­کرد. او طنزآمیز و جذاب سخن می­گفت و این شاید به دلیل آمیختگی صمیمی با مردم کوچه و خیابان و شهر محل تولد خود یعنی کرمان است. اگر آثار متنوع، متفاوت و نکته دار او نه فقط در سطح استان کرمان بلکه در اقصای ایران و برخی مناطق جهان دیده و خوانده می­ شود. به دلیل بومی­ بودن و توجه خاص به زیست بوم او بوده است. نکته­ ای که محققان کشور اگر رعایت کنند ما آثار ماندگاری از همه شهرها، روستاها و طبقات مردم کشور خواهیم داشت که می­تواند کالاهایی فرهنگی برای دیگر ملل باشد. باستانی پاریزی به عنوان مورخ و نویسنده ­ای زبردست، مشاهده­ گر برجسته ­ای بود که قوه تشخیص و درک بالایی از رفتارهای اجتماعی داشت. او به خصوص در کتاب «سنگ هفت قلم» و در مقاله «زن و جنگ» و «نای هفت بند» به تفصیل به تاثیر و تاثرات جامعه ­شناختی بانوان در اجتماع و نقش زنان در تاریخ پرداخته است. اما مهمترین خصلت او توانایی جذب مخاطب در نام­گذاری مطالب ست و جلب توجه و چگونگی سخن گفتن و نوشتن به گونه ­ای است که خاص و عام بفهمند، نکته ­ای که اکنون مشکل اساسی اغلب نخبگان است.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا