شناسه خبر : 182456
تاریخ ارسال : ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۱۸ ق٫ظ

در گفتگو با قادری(عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس) بررسی شد: بانک ملی توانسته همواره نسبت به سایر بانک ها در نظام بانکی کشور پیشتاز عمل کند

 

این عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بانک ملی توانسته همواره نسبت به سایر بانک ها در نظام بانکی کشور پیشتاز عمل کند.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار خط اعتدال به مناسب نودوسومین سالروز تأسیس بانک ملی در کشور اظهار داشت: اکنون ۹۳ سال از تاسیس بانک ملی می‌گذرد. تاسیس بانک ملی که با سرمایه های اولیه مردمی در کشور راه اندازی شد، موجب تحول در ساختار اقتصادی ایران شد و سیستم اقتصادی کشور را از اقتصاد سنتی به اقتصاد مدرن تبدیل کرد، اما متأُسفانه خلأهایی در این زمینه وجود داشت که اجازه نداد که بانک‌ها به رسالت اصلی خود در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور به طور کامل عمل کنند، اما بانک ملی همواره نسبت به سایر بانک ها پیشتاز در توسعه و خدمات به مشتریان پیشتاز عمل کرده است.

 

وی گفت: امروزه اقتصاد کشور، به نوعی اقتصاد بانک‌محور محسوب می‌شود و بخش عمده‌ای از طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی از منابعی که بانک‌ها تخصیص می‌دهند، ارتزاق می‌شوند و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که بانک‌ها در این حوزه نقش محوری داشته‌اند، از جمله بانک ملی که در این سال‌ها توانسته است دستاوردهای زیادی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد. البته معضلی هم به نام بنگاهداری بانک‌ها وجود دارد که بعضاً مشاهده شده خود بانک‌ها مستقیماً به پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی ورود پیدا کرده‌اند و به کارفرما تبدیل شده‌اند و این مسئله منجر به انحراف منابع و بودجه شده و یا هزینه‌کرد منابع را در جایی به غیر از بخش تولید مشاهده کرده‌ایم.

این عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بانک ملی در طول این سال‌ها خدمات بسیار گسترده ای به مشتریان خود داشته است و سعی کرده است بانکداری مدرن را اجرا کند.

او معتقد است: نظام بانکی کشور به دلیل غفلت‌هایی که انجام داده، نتوانسته در حوزه ممانعت از خلق پول موفق ظاهر شود و این عدم موفقیت تورم و تشدید مشکلات اقتصادی را در پی داشته است اما بانک ملی توانسته تا حدودی زیادی با حمایت از تولید و موارد دیگر این مشکلات را مرتفع کند. به طور مثال سرویس «نشان بانک»، نخستین شعبه دیجیتال بانک ملی ایران است و این بانک ۹۳ ساله، با ارائه چنین خدماتی، شعبه دیجیتال خود را به خانه مشتریان وارد کرد.

قادری متذکر شد: اگر طی سال‌های گذشته از اعتمادی که مردم به سایر بانک‌ها کرده بودند به درستی استفاده می‌شد، خیلی بهتر می‌توانستیم سرمایه‌های در گردش و سرمایه‌های ثابت را به سمت تولید هدایت کنیم.

وی تاکید کرد: بانک ملی ایران در طول سال‌های اخیر در جهش تولید و مقابله با شیوع کرونا، ارایه تسهیلات، جذب سپرده‌های مردم و تامین مالی واحدهای اقتصادی، تسهیلات و مشارکت گسترده‌ای داشته است که این موضوع وجه تمایز او نسبت به بانک‌های دیگر در سال‌های اخیر است و به عنوان بازوی اقتصادی دولت شناخته می‌شود.


اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا