شناسه خبر : 157199
تاریخ ارسال : ۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱ ق٫ظ

دکتر مهدوی:هر کتابی اعتبار و موجهیت خود را صرفا از تنقید و تحلیل نقادان ماهر می گیرد

 

دکتر سید حجت مهدوی در مراسم رونمایی از کتاب برگ عیش با ذکر جمله ای از امام علی (ع)گفت:حیات علم به رد و‌ نقد آن است.

وی گفت:نقد در لغت و ترمینولوژی خود تفکیک و تمیز سره از ناسره می باشد.در به تعبیر آگامبن‌ ، نقد با تایید و تاکید بر منفیت اثر تکوین می یابد .
در جریان نقد عیوب از محاسن آشکار می شود و چنانکه هایدگر می گوید حقیقت چیزی جز ظهور و آشکارگی نیست . نقد نباید بر محاسن یک اثر متمرکز شود ، نقد صرفا بر نقصان و گسست ها می نشیند و همان ها را می کاود.
این استاد دانشگاه عنوان کرد:به تحقیق هر کتابی اعتبار و موجهیت خود را صرفا از تنقید و تحلیل نقادان ماهر می گیرد.نقد اگر با ضوابط و ملاکات علمی و عینی همراه باشد بالملازمه باعث پویایی و شکوفایی اثر می شود.
ما در سنت و تراث و در قرون پیشا معاصر خود کما وبیش سنت و رویکرد نقد متون را داشته ایم .مثلا جناب غزالی در کتاب تهافه الفلاسفه آرای فلاسفه را مستدل و مستند نقد می کند و ابن رشد فیلسوف هم ملاحضات انتقادی خود درباره شذوذات غزالی و ابن سینا را در کتاب تهافه االتهافه می آورد .
با کانت نقد در جهان مدرن ابعاد جدی و جمعی تر به خود می گیرد.
می توان‌گفت منطقا کتاب با نقد و سنجش انتقادی تعریف و تکریم و تحکیم می گردد.
ما باید با نشر کتاب های غنی و نضج نقدهای معیارمند به اعتلای و ارتقای دانش در جامعه کمک کنیم.

مهدوی گفت:باید با شکل گیری حلقه های انتقادی چون این نشست به مردم و خاصه به جوانان تفهیم و برایشان تبین کنیم که بدون هر تعارف و تملقی با رهیافت نقد به مطالعات روی آورند تا به جد و جهد هر چه تمامتر به گسترش مرزهای دانش کمک کنند .
اتفاقا بنده جستاری در باب مبانی اخلاقی نقد تحریر نموده ام که قرار است به لطف الهی در همایش نقد و اخلاق مجمع فلاسفه ایران ، در اردیبهشت ماه سال آینده ارائه گردد در آنجا با تدقیق و تفصیل بیشتر به بحث ما نحن‌فیه پرداخته ام.

دکتر مهدوی:هر کتابی اعتبار و موجهیت خود را صرفا از تنقید و تحلیل نقادان ماهر می گیرد


اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا