شناسه خبر : 169329
تاریخ ارسال : ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱ ب٫ظ

رویکردهای جدید و تلاشها و اقدامات پویا و تحول آفرین در سازمان تأمین اجتماعی/ نگاهی به سیاست ها و عملکردهای سازمان تأمین اجتماعی در یک سال اخیر

سازمان تامین اجتماعی به¬عنوان یک سازمان بیمه¬گر اجتماعی عمومی، در تامین امنیتِ اقتصادیِ اشخاص تحت پوشش خود و در نتیجه بهبود شاخصه‌های رفاه و توسعه اجتماعی نقش موثری دارد. با توجه به اینکه درآمد اصلی این سازمان به شیوه اخذ حق¬بیمه از افراد تحت پوشش تامین می‌شود، مدیریت صحیح این سازمان در «تامین منابع مالی» برای ارائه خدمات توسط سازمان نقش أثر¬گذاری دارد. این سازمان بر اساس ماده یک قانون تأمین اجتماعی، اجرا و تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ و متناسب با برنامه‌های تأمین اجتماعی، همچنین موضوع قانون تأمین اجتماعی و سرمایه‌گذاری و بهره‌ برداری از محل وجوه و ذخائر را بر عهده دارد.

تعهدات و خدمات این سازمان برابر استانداردهای تعیین شده به وسیله سازمان بین‌المللی کار و سازمان بین‌المللی تأمین اجتماعی عبارتند از: مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه کفن و دفن و سایر امور مرتبط با این موارد. از این جهت امید به آینده، تقویت آرامش درونی و ثبات سیاسی را از مهم‌ترین کارکردهای نظام تأمین اجتماعی است.
این سازمان به ‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد بیمه¬کننده کشور بیش از ۵۱ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش قرارداده است. جمعیت تحت پوشش این سازمان بیش از ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی و بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مستمری¬بگیر می‌باشد؛ که با در نظر گرفتن خانواده بیمه شدگان نزدیک به ۴۲ میلیون نفر است. همچنین باید بخاطر داشت که این سازمان دومین تامین‌کننده و اولین ارائه‌دهنده خدمات درمانی در کشور است.
به دلیل اهمیت و حساسیت مأموریت های این سازمان در ایجاد امنیت اجتماعی، آرامش و آسایش نیروی کار و افزایش بهره‌وری و نقش تأمین اجتماعی در کاهش فقر نحوه ی عملکرد تامین اجتماعی در گذشته با فراز و نشیب هایی مواجه شد چنانچه در دو دهه¬ی اخیر، به دنبال افزایش هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی‌ از برنامه‌های‌ تعدیل اقتصادی و چرخش در سیاست‌های کـلی نظام، توجه‌ به نظام تأمین اجتماعی‌‌ و انتظارات‌ از آن افـزایش یافت و به دنبال آن چالشها و مشکلاتی در تأمین منابع و مصارف سازمان ایجاد شد؛ لذا اهتمام مسئولان دولتی معطوف به این مسئله گردید که برای بهبود عملکردهای سازمان تامین اجتماعی و تجهیز مدیریت چنین سازمانی با توجه به تنوع و تعدد مسایل و مشکلات سازمان، و تأثیر و تأثر آنها، باید مبتنی بر تغییر و تحول در رویکرد مدیریتی باشد.
از این جهت پس از رایزنی ها و تدابیر دولت، پس از ۸ ماه خالی بودن سمت مدیر عاملی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر مصطفی سالاری که دارای سوابق مدیریتی موفق و درخشانی در سطوح عالی مدیریتی کشور بود، به سمت مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی مصوب گردید.
دکتر سالاری از همان آغاز به کار در این سازمان، اهداف و برنامه های راهبردی خود را مطرح و تبیین کرد و اینک پس از یکسال  از آغاز فعالیت خود در این سازمان نشان داد که گام به گام بر اساس اهداف و نیز وعده هایی که به افراد تحت پوشش این سازمان داده بود قدم برداشته است و اینک همگان شاهد رشد و توسعه و تحقق اهداف و برنامه های تحول آفرین در این سازمان هستند. در طی این مدت تشکیلات هدایت کننده زیر مجموعه‌ها و شرکت‌های تحت پوشش این سازمان با برنامه‌ریزی کلان، ایجاد هماهنگی، کنترل عملیات و در نهایت اعمال مدیریت بر مبنای هدف، جهت رسیدن به اهداف با موفقیت عمل نموده اند و روند رو به رشد و موفق سازمان موجب رضایتمندی و آرامش خاطر افراد تحت پوشش و جامعه ی مخاطب گردیده است. بعبارت دیگر تغیییر و تحول و نیز پویایی در سازمان تامین اجتماعی در دوره مدیریت دکتر سالاری از جهات متعدد در ابعاد ساختاری، بهبود و تسریع در انجام وظایف، بهینه سازی روشهای ، فرایندهای عملیاتی و ارتقای شفافیت کاملاً مشهود و محسوس بوده است.
توسعه و تحول این سازمان در این دوره ی مدیریتی را می توان بر اساس سخنان و عملکرد دکتر سالاری از دو جهت مورد بررسی و ارزیابی قرار داد:

الف) رویکردها:

۱. برنامه ریزی و تجهیز سازمانی متناسب با تحولات آینده جامعه ی در حال توسعه ایران در ابعاد مختلف چون جمعیت، اشتغال، تشکیل سرمایه در بخش‌های مختلف اقتصاد، کیفیت آموزش نیروی انسانی و مهارت‌آموزی آن، رفاه خانوار، بهداشت و سلامت، درمان و دارو، فناوری‌ها و تحولات آن در بخش‌های گوناگون
۲. توجه به برنامه‌ها و استراتژی‌های سازمان بر اساس توزیع جغرافیایی امور رفاهی در سطح کشور، نرخ تورم، نرخ بی‌کاری، شاخص فلاکت، شاخص بورس اوراق بهادار، بودجه سالانه دولت، کسری بودجه دولت، نرخ رشد اقتصادی، کلان‌شهرها و حاشیه‌نشین‌ها، قراردادهای کار، نرخ‌های بیمه، نرخ ارز و غیره
۳. پرهیز از رفتار صرفاً تأثیرپذیر و انفعالی سازمان در پیوند ها و ارتباطات ‌سازمان تأمین اجتماعی در موارد فوق الذکر و در روند قانون‌گذاری‌ها و تصمیم گیری های کلان کشور در مسایل زیست اجتماعی و رفاهی
۴. خروج از بنگاه داری با رویکرد و واگذاری اموال مازاد و از جمله تحصیل و نگهداری اموال غیرمنقول، بعنوان یکی از اقدامات مهم و راهبردی سازمان که می تواند عملکرد قابل قبولی در کارنامه مدیریتی و گامی در راستای اجرای قانون رفع موانع تولید است که عدم اجرای آن حتی می تواند دلیلی بر فقدان صلاحیت‌های لازم برای مدیران و متصدیان سازمان ها و دستگاههای اقتصادی باشد.
۵. خروج تأمین اجتماعی از بنگاه‌داری به نفع جامعه کارگری و اقشار تحت پوشش، نه به معنای فروش اموال «شستا»؛ زیرا شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) به منظور سرمایه‌گذاری و کسب سود از محل ذخایر سازمان تامین اجتماعی در جهت تامین امکانات مورد نیاز برای ایفای مسئولیت‌ها، تعهدات بیمه‌ای و حقوق بازنشستگان مشمول سازمان تامین اجتماعی است و این شرکت وظیفه سرمایه‌گذاری از محل حق بیمه‌ای را دارد که ماهانه از میلیون ها بیمه‌شده سازمان تامین اجتماعی برداشت می‌شود که اکثر پول این حق بیمه ها از جیب کارگران پرتلاش کارگاه ها و کارخانه ها پرداخت می شود.
۶. سمت و سو و رویکرد مدیریتی سازمان را بر اساس دغدغه های رهبری نظام، یعنی مسئله معیشت مستمری بگیران قراردادن. (با توجه به اینکه ۴۲میلیون نفر از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی استفاده می‌کنند و سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بازنشسته و مستمری بگیر در گذشته بخشی از اموال خود را برای داشتن آینده بهتر به سازمان تامین اجتماعی سپرده¬اند.)
۷. داشتن رویکرد ارتقای مدیریت منابع، با هدف کیفیت و اثربخشی بهتر هزینه‌ها و بدون صرف هزینه‌های غیرضروری.
۸. استفاده از خرد جمعی و دریافت نظرات مجموعه سازمان و اتخاذ بهترین تصمیم بر مبنای آن؛ با این اعتقاد که هر گامی که برداشته شود با مشورت با بدنه اجرایی سازمان خواهد بود و کارها به صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد.
۹. استقرار رویه ی درست و کارآمد و متعادل سازی مدیریت منابع و مصارف در سازمان تأمین اجتماعی، نشانه ی استقرار مدیریتی هوشمند و واقعگرایانه در این سازمان
۱۰. مخالفت مدیریت سازمان با هزینه شدن منابع سرمایه‌ای برای امور جاری و تعهدات سنواتی
۱۱. ممانعت از ایجاد چالش یا بروز وقفه در مسیر درآمدزایی سازمان تامین اجتماعی و پیشگیری از تحمیل خسارت قابل توجه به سازمان تامین اجتماعی، با هدف ایجاد اطمینان برای جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی اعم از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران از عدم بروز هیچگونه مشکلی برای تامین منابع و انجام تعهدات سازمان تامین اجتماعی در سال جاری و آینده
۱۲. هدفگذاری سازمانی در تشکیل «شستا» را، سرمایه‌گذاری منابع حاصل از حق بیمه‌هایی دانستن که کارگران و بیمه‌شدگان به مدت ۳۰ سال و به طور ماهانه پرداخت می‌کنند که بر مبنای افزایش سودآوری از محل حق بیمه‌ها از طریق اقدام به خرید شمار زیادی شرکت‌ها و کارخانجات تحقق می یابد.
۱۳. توجه ویژه به اجرای همسان سازی با همفکری و مشارکت تشکل های بازنشستگی و پرداخت حقوق بازنشستگان و حتی افزایش حقوق سالیانه کارکنان سازمان پس از اعمال افزایش حقوق بازنشستگان بعنوان اولویت های این سازمان
۱۴. رویکرد بهبود و ارتقای ارائه خدمات مبتنی بر عملکرد در سازمان تامین اجتماعی با ایجاد توازن میان منابع و مصارف ماهانه این سازمان که از جهت مدیریت اقتصادی و برنامه ای گام بسیار مهمی در زمان مدیریت دکتر سالاری است. (بر این اساس برخی از کسری های مالی از درون فرآیند وصول ها و هزینه ها از منابع موجود سازمان جبران می شود.)

 

ب) اقدامات و عملکردها:

۱. اتخاذ تصمیمات جدید و تعامل سازنده‌ با برخی از سازمان‌های بزرگ برای پرداخت به موقع حق بیمه و افزایش وصول حق بیمه وبه میزان ۴۰۰ میلیارد تومان در ماه، با هدف تعادل منابع و مصارف در سازمان تأمین اجتماعی
۲. در دستور کار قرار دادن و سرعت بخشیدن هر چه بیشتر به امور حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی و فعالیت‌های در حال انجام؛ از آن جمله صدور دستورات لازم توسط وی برای تسریع در پیشرفت پروژه بزرگ و در حال احداث بیمارستان شهید فیاض¬بخش که منجر به تحول جدی در خدمات رسانی این بیمارستان در منطقه جنوب غرب تهران ‌شد.
۳. پیگیری روند بهبود وضعیت مدیریت منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی، با هدف ایجاد زمینه مناسب و مساعدی برای پرداخت ها و خدمات این سازمان نسبت به بازنشستگان و تحقق وعده ها و تعهدات مدیرعامل این سازمان، با ایجاد استقرار روند و رویه ای درست و کارآمد در این سازمان
۴. پیگیری و تعامل با سایر نهادها و تجهیز منابع لازم به منظور پرداخت بیمه بیکاری به حدود۶۷۰ هزار نفر از افراد مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی واجد شرایط جدید به تبع شیوع بیماری کرونا، علاوه بر حدود ۲۴۰ هزار نفر، که به طور معمول از سازمان تأمین اجتماعی مقرری دریافت می‌کنند
۵. اصلاح وضعیت نامناسب مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور در چارچوب اجرای قوانین کنونی؛ با ایجاد زمینه لازم برای امکان اعمال سلیقه و چانه زنی اجتماعی در سطح گسترده با قوانین فعلی تا تحقق وضعیت مطلوب در انجام چنین مشاغلی
۶. احیای اعتبار دفترچه‌های درمانی سازمان کمک به بهبود خدمت‌رسانی مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان، جهت اطمینان خاطر و آرامش افراد تحت پوشش خدمات این سازمان بویژه در شرایط خاص کنونی ناشی از شیوع بیماری مهلک کرونا در کشور
۷. پیش‌بینی و تأمین ۶۵ میلیارد تومان، فقط برای چاپ دفترچه‌های درمانی تأمین اجتماعی و نیز تصویب نهایی لایحه سه جانبه گرایی شورای عالی تأمین اجتماعی و احیای آن
۸. ایجاد پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع و تدوین گایدلاین‌ها(نظام مبتنی بر آخرین و معتبرترین شواهد علمی شیوه های برخورد بالینی با بیمار) از جمله مهمترین برنامه‌های حوزه درمان این سازمان در دوره ی مدیریت جدید
۹. انعقاد تفاهم نامه ای بین سازمان با معاونت علمی رئیس جمهور در خصوص شرکتها و موسسات دانش بنیان و ملاک عمل قرار دادن آن برای سهامداران کسب و کارهای فضای مجازی برای بیمه کردن نیروهای خود بر اساس بخشنامه اخیر سازمان تأمین اجتماعی
۱۰. تحقق قول دکتر سالاری در حوزه تأمین هزینه درمان بنحوی که در ۵ ماه اخیر معادل ۸ ماه از مطالبات مراکز درمانی پرداخت گردید.
۱۱. بهبود مدیریت واحدها، ارتقا بهره‌وری و پاسخگویی به توقعات در حوزه درمان مستقیم، اولویت بندی برای احداث مراکز درمانی جدید و جلب مشارکت بخش خصوصی
۱۲. در اولویت قراردادن و پیگیری اجرای قانون همسان‌سازی، ترمیم دستمزدها و بیمه تکمیلی در اقدامات جدید مدیریتی دکتر سالاری، علی رغم وجود مشکلات اقتصادی در شرایط تحریمی
۱۳. افزایش ۱۵ تا ۲۶ درصدی حقوق مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان تامین اجتماعی و مشمولان قانون تامین اجتماعی که تا پایان سال ۱۳۹۸ برقرار شده
۱۴. افزایش ۱۵ درصد برای سطوح بالاتر از حداقلی بگیران به اضافه ی ۱۶۴ هزار تومان
۱۵. واریز مابه التفاوت افزایش ۲۶ درصدی حقوق فروردین و اردیبهشت و خرداد ماه با حقوق افزایش یافته تیر ماه به حساب بازنشستگان تحت پوشش این سازمان
۱۶. افزایش۱۰ برابری اعتبار پرداخت وام به بازنشستگان به نسبت سال گذشته(از۲۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به دو هزار میلیارد تومان در سال جاری و همچنین افزایش وام گیرندگان از۶۰ هزار نفر به۵۰۰ هزار نفر )
۱۷. پیشنهاد اعمال افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان مستمری بگیر به هیأت دولت توسط سازمان تأمین اجتماعی
۱۸. افزایش فوق العاده های مربوط به بن خانوار و حق مسکن
۱۹. تمدید اعتبار آن دسته از دفترچه هایی که تا بهمن ۹۸ مهلت داشتند تا پایان بحران و عادی شدن وضعیت و بازرسی‌های کارگاه ها متوقف و به اعلام اسامی توسط کارفرمایان اکتفا و بیمه بیکاری نیز در توافقی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون حضور در کمیته تا سه ماه
۲۰. رفع محدودیت در خصوص تهاتر بدهی‌ها براساس ساز و کاری تعیین شده و درنظرگرفتن مشوق‌های نقدینگی در این خصوص جهت تسویه بدهکاری باقیمانده به مراکز غیردولتی
۲۱. تمدید دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی به صورت هوشمند و بدون نیاز به هیچ‌گونه مراجعه حضوری به شعب یا کارگزاری‌ها تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۹
(با استفاده از سیستم استعلام غیرحضوری اعتبار دفترچه های بیمه درمان در هرثانیه به ۷۰۰ درخواست پاسخ داده می شود. از این جهت از ابتدای خرداد تا هفته آخر تیرماه بیش از هشت میلیون سفر درون شهری در وضعیت کرونا کمتر شده است.)
۲۲. تسویه تمامی مطالبات وزارت بهداشت توسط سازمان تأمین اجتماعی جهت بازگشت اعتبار به دفترچه های بیمه خدمات درمانی برای اولین بار و در شرایط تحریمی
۲۳. پیگیری توسعه و تکمیل واحدهای کوچک موجود با همکاری دانشگاه علوم پزشکی باهدف ارتقای کیفیت و کمیت آنها، با پیش‌بینی دوهزار میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۹ در سطح ملی
۲۴. ساماندهی به وضعیت مطالبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سازمان تامین اجتماعی که می توانست بر خدمات درمانی و پزشکی به افراد تحت پوشش سازمان تأثیرگذار باشد
(با پیگیری های مجدّانه مدیر عامل این سازمان و با حمایت دولت، صد درصد مطالبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شامل تمامی مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشورربه شکل تمام و کمال پرداخت شد.)
۲۵. خدمت شبانه روزی مجموعه ی کارکنان و همکاران دکتر سالاری در حوزه درمان تأمین اجتماعی با تمام امکانات و توان خود در روزهای دشوار و حسّاس بابت ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا و سایر افرادی که مبتلا به بیماری های خاص و یا نیازمند تهیه دارو یا اقلام بهداشتی بوده اند
۲۶. تسویه کامل بدهی‌های این سازمان به وزارت بهداشت، گامی جدی در راستای ارتقای اعتبار دفترچه‌های درمان تامین اجتماعی و ایفای تعهدات سازمان که باعث دلگرمی بیشتر ارائه کنندگان خدمات و حفظ کرامت و منزلت بیمه شدگان و نیز پرداخت‌های به‌موقع و تقویت نظارت سازمان بر مراکز درمانی نیز خواهد شد.
۲۷. تصویب تخصیص۲۰۰ میلیارد تومان منابع در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا برای خرید تجهیزات و امکانات مصرفی
۲۸. تفویض اختیارات لازم برای بکارگیری موقتی نیروی تخصصی و غیرتخصصی به مدیران درمان تأمین اجتماعی سراسر کشور و حتی امکان پرداخت دستمزد مازاد با سازوکاری مشخص
۲۹. اعلام آمادگی برای همکاری لازم جهت تأمین منابع در شهرستان‌هایی که متناسب با جمعیت، مراکز درمانی موجود دانشگاهی نیازمندی‌های تخصصی و تجهیزاتی برای توسعه داشته باشند
۳۰. اختصاص پنج هزار میلیارد تومان اسناد خزانه بابت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی با پیگیری های مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی و با ابلاغ دکتر نوبخت
۳۱. افزایش اعتبارات تسهیلات پرداختی به بازنشستگان در سال‌جاری که بر اساس آن با افزایش اعتبارات این ردیف به ۲هزار میلیارد تومان، رقم وام‌های پرداختی به ۵ میلیون تومان رسیده که بین ۴۰۰ هزار نفر توزیع خواهد شد.
۳۲. به تعادل رساندن تراز مالی میزان درآمدهای سازمان سازمان تأمین اجتماعی برابر با مصارف، در سال جاری
۳۳. هزینه کردن ماهیانه ۹۶۰۰ میلیارد تومان برای ایفای تعهدات تأمین اجتماعی به جامعه تحت پوشش و توان افزایش ۳۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت عیدی بازنشستگان به هزینه‌ها در بهمن‌ماه۹۸
۳۴. اقدام جهت اصلاح ساختار تشکیلاتی جدید، متناسب با مأموریت‌ها و اولویت‌های این سازمان و توجه به منابع انسانی، افزایش رضایتمندی و کاهش دغدغه‌های کارکنان که از ویژگی‌های مهم ساختار جدید است
۳۵. پرداخت عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی؛ زودتر از روال سال های گذشته به کلیه بازنشستگان مذکور به تعداد ۳.۳۰۰.۰۰۰ نفر
۳۶. دریافت۶۰۰ میلیارد تومان سود علی الحساب از شستا، که بر اساس مصارف ماهانه ۹۶۰۰ میلیارد تومان و منابع حق بیمه این سازمان به حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان، میزان منابع و مصارف به حالت سر به سری بازگشته است.
۳۷. خروج تأمین اجتماعی از بنگاه‌داری با هدف نفع رساندن به جامعه کارگری و اقشار تحت پوشش، نه به معنای فروش اموال شستا؛ بلکه منابع حاصل از فروش سهام برخی از شرکتها برای سرمایه گذاری و خرید سهام غیر مدیریتی در حوزه‌های دیگری هزینه می‌شود
۳۸. تعامل سازنده با برخی سازمان‌های بزرگ برای پرداخت به موقع حق بیمه بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، که سبب افزایش وصول آن به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان در ماه گردیده و تعادل منابع و مصارف در سازمان تأمین اجتماعی برقرار شده است
۳۹. دریافت بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان حق بیمه از بیمه شدگان و کارفرمایان در طول سال توسط سازمان تأمین اجتماعی و هزینه معادل همین مبلغ برای خدمت به جامعه تحت پوشش
۴۰. ارائه ی پیشنهاد اعمال افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه و أخذ توافق اولیه در این مورد، تا هزینه مربوط به اجرای این قانون به عنوان مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت لحاظ شود
۴۱. توسعه پرونده الکترونیک سلامت که نتیجه همکاری سازنده بین سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت بوده است(اجرای موفق راهنماهای بالینی و مدیریت بهینه منابع مالی از مهمترین نتایج پرونده الکترونیک سلامت است.)
۴۲. تعیین دوشعبه اختصاصی تأمین اجتماعی در غرب تهران و دو شعبه در شرق آن برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان و بررسی تخصصی درخواستهای این شرکتها و نیز درنظر گرفتن مراکزی در استانها
۴۳. اقدامات عملیاتی در نظام مالی جدید در سازمان که سبب شد این دستگاه در برخی پرداخت های مهم خود مانند پرداخت مستمری بازنشستگان، با مشکل مواجه نشود. (در حالی است که در گذشته در برخی موارد اخلال و معضلاتی در چنین پرداخت هایی رخ می داد.)
۴۴. ایجاد ارتباط خوب و مناسب سازمان با تشکل های کارگری و بازنشستگی و پیگیری مسائل ذینفعان و بویژه دغدغه بازنشستگان و اهتمام و پیگیری جدی نسبت به نیازسنجی آنان و از جمله توزیع منابع و ایجاد عدالت درمانی
۴۵. پیگیری دریافت به موقع مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از نهادها و کارفرمایان که موجب ایفای بموقع تعهدات در قبال مراکز درمانی خصوصی و غیردولتی می شود
۴۶. تعیین شعب اختصاصی تأمین اجتماعی برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان شامل: دو شعبه در غرب و دو شعبه در شرق تهران و در استانها، برای بررسی تخصصی درخواست های این شرکتها
۴۷. در دستور کار قراردادن تدوین طرحی تحت عنوان «خروج از بنگاه‌داری» که با اجرای این طرح که حداکثر یک‌سال زمان می‌برد سازمان در هیچ شرکتی بیش از ۴۰ درصد سهامدار نباشد و همچنین در هیچ شرکتی مدیر بنگاه و بنگاه‌دار نیز نباشد.
(بر اساس این طرح سازمان متعهد می شود که ظرف یک‌سال کاملا از بنگاه‌داری خارج شده و سهام خوب با بازده خوب داشته باشد و از مشغله‌های شرکت‌داری و بنگاه‌داری خلاص شود.)
۴۸. مرتفع کردن مشکل شاغلان دورکار سازمان تامین اجتماعی به واسطه شیوع کرونا که پیش از این از خدمات بیمه ای منفصل شده بودند
۴۹. واگذاری ۳۰هزار میلیارد تومان از سهام شرکت های دولتی به ازای مطالبات سازمان تامین اجتماعی با هدف سهامدار شستا شدن بازنشستگان تامین اجتماعی
۵۰. آماده سازی زیرساخت‌های فنی قوی برای حذف دفترچه‌های کاغذی تامین اجتماعی که منجر به کاهش حدود ۷۵ درصد از مراجعات به کارگزاری‌های تامین اجتماعی خواهد شد
۵۱. انجام مذاکرات با دکتر نوبخت برای درنظرگرفتن ۶۵۰۰ میلیارد در بودجه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری برای رساندن حقوق بازنشستگان کشوری به ۹۰درصد حقوق شاغلان برسانیم که ایشان نیز این وعده را داده و امیدواریم محقق شود.
۵۲. افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان به قرار زیر:
– افزایش حقوق مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر در اسفندماه ۹۸ با بیش از ۲۰ سال سابقه کار به بیش از ۲ میلیون تومان
– افزایش حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر با ۳۵ سال سابقه کار از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به حدود ۳ میلیون تومان
– افزایش حقوق بازنشستگانی که ۳۰ سال سابقه کار دارند و حداقل‌بگیر بوده به حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
– افزایش حقوق بازنشستگانی که ۲۵ سال کار کرده اند به بیش از دو و نیم میلیون تومان
(با اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در کنار افزایش سنواتی و معمول، حقوق این عزیزان در سال جاری منجر به افزایش مجموع حقوق و مزایای آنان بیش از تورم سال جاری شده و در برخی از اقشار مستمری‌بگیران افزایش دریافتی حتی تا ۸۰ درصد نیز انجام شده است. بر اساس متناسب سازی، این دریافت ها به ۳ تا ۴ میلیون تومان افزایش یافته است.)
۵۳. افزایش۱۰ برابری تسهیلات بانکی از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲ هزار میلیارد تومان در سال جاری جهت افزایش وام ۳ میلیون تومانی بازنشستگان به ۵ میلیون تومان و دریافت آن بدون ضامن و تشریفات
۵۴. واریز بیمه بیکاری کرونا برای ۹۰ درصد از مشمولان در کشور پس از آسیب های اقتصادی شدید فعالیت اقتصادی و بنگاه های تولید و صنعتی با شیوع کرونا
۵۵. انجام مذاکراتی در قالب ۵۷ جلسه با بخش های مختلف دولت برای تامین منابع لازم و تسویه بخشی از مطالبات تامین اجتماعی از دولت که موجب پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان طلب سازمان تامین اجتماعی توسط دولت به سازمان تامین اجتماعی بعد از ۱۴ سال انتظار گردید.(این پرداخت تامین اجتماعی را قادر ساخت تا موضوع همسان سازی حقوق را دنبال کند.)
۵۶. تبدیل وضعیت کارکنان پیمانی سازمان تأمین اجتماعی از جمله اقدامات مثبت صورت گرفته و خبر دادن مدیر عامل این سازمان از رسمی شدن ۵۰۰۰ نفر از کارکنان پیمانی که در آزمون های استخدامی سنوات گذشته در سازمان تأمین اجتماعی جذب و استخدام شده اند
۵۷. افزایش دادن سقف مدت قرارداد حدود ۶۰۰۰ نفر از کارکنان شرکتی این سازمان در سراسر کشور و انعقاد قرارداد بیش از یکساله آنان با هدف افزایش اطمینان خاطر آنان.
۵۸. افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارکنان شرکتی در سال جاری، علاوه بر افزایش حقوق سالیانه این کارکنان
پرداخت مبلغ۹۶۰۰ میلیارد تومان هزینه ماهانه سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته در ارتباط با بیمه شدگانش و رسیدن این رقم در سال ۹۹ به ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان

لازم به ذکر است که سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر بیش از ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی و بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مستمری بگیر را تحت پوشش دارد که با در نظر گرفتن خانواده بیمه شدگان نزدیک به ۴۲ میلیون نفر می‌رسد. براساس لیست بیمه حدود ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از آنها کمتر از ۳ میلیون تومان درآمد داشته اند؛ اما با افزایش حقوق و متناسب سازی آنها، این دریافت ها به ۳ تا ۴ میلیون تومان افزایش یافته است.
توسعه و تحولات صورت گرفته یک سال اخیر در سازمان تأمین اجتماعی بیانگر اهتمام و جدیت مسئولان مربوطه در دولت و مدیران این سازمان برای پاسخگویی به مطالبات افراد تحت پوشش این مجموعه و رفع مشکلات و دغدغه های آنان در مسایل معیشتی، رفاهی و درمانی است و پیشرفت های حاصل شده نوید بخش آینده ی پویا و مثبتی برای این سازمان و جامعه ی مخاطب نظام تأمین اجتماعی است.


اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا