شناسه خبر : 136629
تاریخ ارسال : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱:۴۱ ق٫ظ

شرحی بر دعای روز دهم ماه مبارک رمضان

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

دعای روز دهم ماه مبارک رمضان

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یاغایَهَ الطّالِبین.

خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان بدرگاهت ومقرر کن در آن از کامروایان حضرتت ومقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت همت جویندگان.

 

شرحی بر دعای روز دهم ماه مبارک رمضان

سید حجت مهدوی سعیدی:

ما در درون خویش دشمن بزرگی مانند “خود” داریم‌ که ما را مدام به بهانه های واهی به ترهات و نفسانیات نفس گیر مشغول می کند! خود نفسانی ما ، ما را در نفسانیات خویش در سراب آفرینی ها و تکیه سازی های بی شمار از توجه به معبود حقیقی باز می دارد!
به یک اعتبار می توان‌ گفت ، واقعیت توکل همان دل بستن و آرمیدن بر بالینی ست که بنی آدم‌ آن را با حواسات و هوسات هراسناک خویش ساخته و پرداخته است ! هر چند که منسوجات و مصنوعاتی چنین ، به غایت کاذب و فریبنده باشد !
در این تعبیر عام و شایع ، مردم هر یک به چیزی توکل می کنند از شهرت و ثروت ، منزلت و … هریک این پدیده ها ما را درحصار حفاظت خود در می آورند و رفته رفته به خود رنگ الوهیت می بخشند!
افرایت اتخذ الهه من هوا
چنین تکیه زدنهای ناروا و نابجایی بواقع سر پوشی ست مجلل برای مخفی کردن خدای نداشته درونی آدمیان مسکین و سرگردان و بی حاصل !
قصه ما همان قصه سوره عنکبوت در قرآن است ، خانه ای بسیار سست و ناپایدار که هر لحظه در حال فرو پاشیدن است !
ای تو را خانه چو بیت عنکبوت !
همین دیشب بود که جایی به ضیافت افطاری رفته بودم ، می دیدم متشرعی به متشرعی دیگر می گفت، این فلانی بود که بهمانی را حفظ نمود که اگر نمی نمود اکنون او در این جایگاه نبود!
گاه کار پریشان ما عین کفرانیت ، یا شرک است ، شرکی خفی یا جلی!
در منطق دین ، آدمی باید خود را در حصانت و صیانت خداوند در آورد و بس !
باری ، تنها و تنها خداوند است که می تواند حفیظ و نگهدارنده بندگانش باشد و بقیه اگر قرار است مثلا ، در این رابطه ایفای نقشی بنمایند این نقش تنها به اذن و اجازت او می توانند احیانا در کار بشری کارگر افتد .
توکل دینی رخدادی ست که در شرایط مطلوب و مستحسن نیز به آن حاجت می افتد . تقوا و دانش هم ، بالاستقلال رهایی بخش نبوده و نیست ، رهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش !
توکل یعنی تکیه دادن به وجودی سر تا پا جود و جوشش ، فیض و بخشش ، وجودی محض که ورای او قدرت و شفقت و رحمتی نیست . در برآیند توکل تو با نهایت تصمیم و اراده ات نتیجه کارت را به خداوند واگذار می کنی و در آغوش او در می آیی ، بدون هیچ شک‌ و تردید و قلق و اضطرابی جانکاه !
و به نتیجه این تفویض و در آویختن نیز خرسند و راضی می شوی .
خدا رحمت کند مرحوم محمد خواجوی فیلسوف صدرایی ایرانی را روزی در کلاس درس خطاب به ما می فرمود،
هر کس در حساب بانکی خود مبالغی دارد نمی تواند متوکل علی الله باشد . البته مراد او این بود که گاه داشته های ظاهری ما می شود قبله و آرامش و آرامگاه ما ! و چنین نگاه و عادتی البته رهزن و طرار توکل نمودن است .
توکل مهارتی ست مومنانه !
متاسفانه ما با اینکه اهمیت چنین مقامی را می دانیم اما در بکار بستن آن چندان موفق وکامیاب نیستیم و برای همین است که زندگی ما تا این‌میزان آشفته و آسیب پذیر است !
در قطعه دیگر دعا از خداوند می خواهیم ما را در زمره رستگاران قرار دهد
و اجعلنی فیه من الفایزین .
منتهی الیه سلوک دینی و عبودیت حضرت حق دستیابی به این غایت عظمی است چنانکه مولی الموحدین امام‌علی علیه السلام نیز در واپسین لحظات زندگی خویش فرمودتد ، به خدای کعبه که رستگار شدم .
العاقبه للمتقین ، بشارت حق به پروا پیسگان است ،تا ببینیم که پایان چه خواهد بودن ؟!
رستگاری رهیدن از همه زندان هایی ست که زندگی این جهانی به ترفند و ترتیبات خود برای ما تدارک دیده است ! اقسام بندها و زنجیرهایی که سترون و رعب آور بر روح و روان ما سنگینی می کند . آنکه رستگار است لاجرم‌ مقرب درگاه حق نیز می باشد نزدیکی به خداوند نزدیک، آنگاه اتفاق می افتد که یکی تیشه بگیری پی حفره زندان !
در پایان دعا از خدا – که غایت طالبان است – می خواهیم که به لطف و احسان خود ما را در زمره نزدیکان حق در آورر. باحسانک یا غایت الخالقین. به تعبیر مولانا :
و گر به خشم روی صد هزارسال زمن
به عاقبت به من آیی که منتهایت منم

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا