شناسه خبر : 162765
تاریخ ارسال : ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۹:۰۰ ب٫ظ

شرح دعای ابوحمزه ثمالی سومین روز از ماه مبارک رمضان سید حجت مهدوی

شرح دعای ابوحمزه ثمالی/

سید حجت مهدوی سعیدی؛

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* سومین روز از ماه مبارک رمضان

خداوند سبحان‌ بسی فراتر از ذهنیت ها و راهبردها و بسی فراختر از ترفندهای فکری ما می نشیند اساسا معنای تکبیر و ذکر الله اکبر نیز چیزی جز این معنا و مدلول نیست! الله اکبر تنها یک صوت و تموج هوا نیست این ذکر عظیم می خواهد نشان دهد که آفریدگار را نمی توان در مضیق تعاریف ذهنی گنجاند !
او محیط هست و‌کائنات محاط ! در یک کلام الله فوق توصیفات و توضیحات ماست . ما باید همیشه در شناخت خدا اظهار ضعف کنیم و همیشه افکار و آرای خود را و هکذا تخیلات خودمان را در این قبیل از موارد قاصر و متهم فرض نمائیم !

شرح دعای ابوحمزه ثمالی سومین روز از ماه مبارک رمضان سید حجت مهدوی
رسول گرامی اسلام فرموده است : ” ما عرفتک بحق معرفتک ”
چنین برداشت و چشم اندازی از شناخت خداوند پاک و منزه و چنین تفسیر رفیعی از او باعث آن‌ می شود که ما بندگان در افعال الهی و کارکردهای ربوبی مانند: انتقام و عقوبت و مکر و …دچار اعوجاج و سوء ادراک نشویم و به لحاظ معرفتی هر چیز را در جای درست آن بشناسیم
انتقام‌ انسانی یا مکاریت بشری و چون این‌ مقولات بواقع ریشه در عواطف و عقده پراکنی های انسان دارد در حالیکه خدا نه عاطفتی دارد و نه عقیدتی و نه کششی به عقده گشایی های و چون ما یا شاخ و شانه کشید نهای رایج‌ !
خدا چه کاری به تحریک حس انتقام گیری دارد سعدی می گوید ،
پدر کشتی و تخم کین کاشتی
پدر کشته را کی بود آشتی؟!
خدا که موجودی مادی نیست تا برای اطفای شهوات و اشباع احساسات و اقناع حوائج و هواجس نفسانی خود باشد و یا دنبال خونخواهی و انتقام جویی و معرکه آرایی و خط و نشان‌ کشیدن برای این و آن باشد !
اصولا کسی دنبال چنین‌ حاجات و غایات دونی می دود که به شدت و حدت ، محدود و نیازمند باشد !
او که ازلا و ابدلا حد و حدودی بر نمی دارد و احتیاج و فقارتی متوجه ذات و افعال او نیست ! پس چرا باید حق چنین تبادرات و توسلاتی داشته باشد و برای غم‌ گشایی و کینه توزی‌ خود مدام‌ خود را بر در و دیوار بکوبد !
آلبرت انیشتین اگر می گوید که “به خدای انتقام جو ، عقیده و التزامی ندارد” با چنین دید و دیدگاه و تحلیلی چنین‌ می گوید همه صفاتی که در خصوص خدا در آیات و روایات آمده است حاجت به تبین و تاویل دارد ، چنین صفت هایی نباید با همان معانی و مفاهیم بشری در باره او اطلاق شود ، از این مطلب بگذریم که سخن‌ می شود بلند !
در فقره بعدی این مناجات آمده است هر نجات و خیریتی که در جان و‌جهان است از سوی اوست و لاغیر و اینکه تجری و دلیری بر خداوند ممکن‌ نیست چون همه چیز در ید قدرت اوست و بس ! کیست که بتواند از قلمرو حکومت او بپرهیزد و بگریزد ، حضرت جل و جلاله منشاء هر قربت رضایتی ست.


اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا