شناسه خبر : 133181
تاریخ ارسال : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰:۰۶ ق٫ظ

علی‎رغم تحریم‎های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران؛با ارتقای سیستم‎های پروازی جدید؛ پس از چهار سال دومین هواپیمای سازمان عملیاتی شد

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

علی‎رغم تحریم‎های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران؛ دومین هواپیمای دورنیر سازمان نقشه برداری کشور به سیستم‎های اویونیکی مجهز و آماده پرواز شد.

علی‎رغم تحریم‎های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران؛با ارتقای سیستم‎های پروازی جدید؛ پس از چهار سال دومین هواپیمای سازمان عملیاتی شد

به گزارش خط اعتدال به نقل از روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، هواپیمای دورنیر ۲۲۸ (EP-TZA  ) ساخت ۱۹۹۳ در آلمان است که در همان سال (۱۳۷۱) به ایران وارد شده است. از سال ۱۳۸۷ نصب سیستم‎های اویونیکی شامل TCAS11، GPS400W، SSFDR و TAWS در هواپیماهای سازمان از طریق عقد قرارداد نصب با شرکت آسمان آغاز شد. لیکن به دلیل تحریم‎ و مشکلات مالی طی چند سال، تنها یک فرورند هواپیمای سازمان مجهز به آن شد. از ابتدای سال ۱۳۹۳ کارشناسان اداره کل مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشور به دلیل عدم نصب سیستم‎های اویونیکی هواپیمای EP-TZA، از تمدید اعتبار (C.OF.A) مربوطه خودداری نمودند که این مساله سبب زمینگیر شدن هواپیمای مذکور گردید.

با تلاش‎های انجام شده، برگزاری جلسات متعدد، تامین قطعات، اورهال ملخ و رفع بسیاری از مشکلات مالی، و با گذشت بیش از ۴ سال، هواپیمای دوم سازمان نقشه برداری کشور ( دورنیر EP-TZA) نیز مجهز به این سیستم شد. علی رغم عدم حضور نمایندگان خارجی جهت بررسی و تایید سیستم‏های نصب شده، با تکیه بر توان داخلی؛ پرواز تست این هواپیما در تاریخ ۲۲/۱۲/۱۳۹۷ با موفقیت به انجام رسید.

گفتنی است سیستم اویونیکی نصب شده روی این هواپیما (بر اساس ملزومات سازمان هواپیمایی کشوری ) شاملTAWS – ACAS- GPS – VHF NAV- VHF COM – FDR – CVR  و … است که قابلیت‌هایی چون تعیین موقعیت دقیق، سیستم هشدار جلوگیری از برخورد هواپیما، ضبط مکالمات و پارامترهای پرواز، مکالمات و هدایت رادیویی، افزایش توان سیستم های ناوبری هوایی،  نمایش ترافیک هوایی  و پستی و بلندی های سطح زمین و … را برای این هواپیما ایجاد کرده است.

این سیستم علاوه بر ارتقای ایمنی هواپیما، موقعیت دقیق آن را نیز شناسایی کرده و از بروز سوانح هوایی جلوگیری خواهد کرد. هزینه خرید قطعات و کارکرد نیروی انسانی با ۵۲۷۷ ساعت جهت نصب سیستم‌های مذکور، حدود دو میلیارد تومان هزینه دربرداشت.

آخرین پرواز این هواپیما مربوط به فروردین سال ۱۳۹۳ بود که پس از نصب این سیستم و راه اندازی مجدد، در ۲۲ اسفندماه سال جاری بار دیگر یک پرواز آزمایشی انجام داد. با توجه به آماده سازی هواپیمای مذکور، این هواپیما قابلیت انجام تمامی سفارش‎های در دست اجرای سازمان از جمله طرح کاداستر اراضی و جی‎نف را خواهد داشت.

در حال حاضر این هواپیما تنها هواپیمای فعال سازمان است؛ هواپیمای دورنیر دیگر سازمان که مجهز به این سیستم است نیز پس از نصب موتور عملیاتی خواهد شد.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا