شناسه خبر : 138675
تاریخ ارسال : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶ ق٫ظ

عملکرد ضعیف شهرداری تهران در مشارکت ، تعامل اجتماعی و اعتماد سازی/ تأثیر و نقش اعتماد در روند مدیریت مطلوب و مناسب شهری و توسعه پایدار / شهرداری تهران باید اعتماد عمومی و تعامل و مشارکت را در جامعه احیاء کند!

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

عملکرد ضعیف شهرداری تهران

گروه اجتماعی «خطِ اعتدال»: پیشرفت روز افزون جوامع و شهرنشینی به سمت پیشرفت،کمال و توسعه و بکارگیری هرچه بیشتر تکنولوژی و علم در جهت رفاه حال جامعه باعث تغییر در سبک زندگی مردم  و اداره جامعه شده است . امروزه مدیران در سطح کلان مدیریتی بر این باورند که بدون مردم، شهر هیچ مفهومی ندارد و اگر بخواهیم مردم احساس خوبی از زندگی در شهرها داشته باشند، باید محوریت امور در دست آنان باشد و مشارکت جدی داشته باشند. مشارکت از الزامات زندگی شهری است و هنگامی تحقق می یابد که شهرنشینان از حالت زندگی فردی در آمده و با احساس مسئولیت جمعی به شهروند بدل شوند. از اینرو برای پاسخگویی به نیازهای توسعه شهری و توجه به سهم آیندگان، باید اداره امور زندگی شهری بر مبنای الگوی مشارکت هدفمند،آگاهانه و داوطلبانه شهروندان برنامه ریزی شود. ایجاد حس مشارکت در شهروندان  مستلزم تایید و پذیرش مدیریت شهری از سوی شهروندان و داشتن حس اعتماد به مدیریت شهری و در نتیجه مشارکت و همکاری با مدیریت شهری برای رسیدن به زندگی مطلوب است.

برخی از پژوهش ها نشان می دهد که بطور کلی میزان اعتماد شهروندان نسبت به مدیریت شهری تهران در سطح پایین قرار دارد. دلیل این بی اعتمادی را در باید در رویدادها و عملکرد مدیران شهرداری تهران در چهل سال گذشته جستجوکرد. پژوهشها همچنین نشان می دهد که پاسخگو بودن، مسئولیت پذیری، وحدت هنجاری و وجود شفافیت سازمانی در شهرداری از مهمترین عوامل تغییر مثبت و ارتقاء سطح اعتماد شهروندان تهرانی نسبت به مدیریت شهری تهران است. بر اساس برخی تحقیقات میزان اعتماد اجتماعی در بین شهروندان در سالهای اخیر سیر نزولی داشته و همینطور نتایج نظرسنجی های مختلف در مورد اعتماد مردم به مدیریت شهری و توجه زیادی که امروزه به این مسئله نشان داده می شود، باعث ایجاد یک دغدغه خاطر شده، این مسئله از این لحاظ اهمیت دارد که برای سازمان هایی چون شهرداری میزان اعتماد و اطمینان شهروندان به عنوان مصرف کنندگان خدمات در میزان مشارکت آنها در امور شهری مؤثر بوده و به اثربخشی و بهبود مدیریت شهری می انجامد. یکی از عوامل موثر در ایجاد این اعتماد رسانه ها هستند. رسانه به عنوان منبع آگاهی دهنده به جامعه و به عنوان  یک کانال ارتباطی برای  انتقال مشکلات و معضلات جامعه و مردم  به مدیریت شهری میتواند تاثیر گذارترین عامل ایجاد اعتماد باشد .

کشورهای توسعه یافته با استفاده از رسانه ها مشکلات و معضلات جامعه را شناسایی و راهکارهای مناسبی به مدیران شهری ارائه می دهند. با در اختیار گذاشتن اطلاعات مربوط به فعالیت ها و خدمات انجام شده که  مدیریت شهری در اختیار رسانه ها قرار می دهد و همینطور با انتقال پیشنهادات و انتقاداتی که از مردم نسبت به مدیریت شهری دریافت می شود و با جابجایی این اطلاعات بین دوطرف با وساطت رسانه ها میتوان، ضمن افزایش ظرفیت مشارکت شهروندان در تحقق اهداف مدیریت شهری، با ایجاد حس اطمینان و اعتماد در شهروندان نسبت به مدیریت شهری، یک ابزار قدرتمند برای تحقق یک مدیریت شهری آرمانی و توسعه پایدار ایجاد کرد.

قراین و شواهد اجتماعی و ظهور نسل جدیدی از نگرشها و باورها در شهروندان تهران نشان دهنده فقدان یا کاهش «اعتماد»، به عنوان شالوده روابط بین شهروندان با سازمان­ شهرداری و مدیریت شهری است و این موجب ناکارآمدی این سازمان­ از یکسو و عدم تأمین انتظارات و نیازهای شهروندان از دیگر سو شده است؛ زیرا رابطه شهروند با مدیریت شهری در معنای عام، و شهرداری در معنای خاص، یک رابطه‌ای مبادله­ای؛ برای حفظ سلامت، استمرار و اثربخشی رابطه ای مبتنی بر اعتماد است.

با توجه به چالشهای مختلفی که در کلانشهری چون تهران وجود دارد باید به این نکته توجه کرد که نهادی چون شهرداری تهران به تنهایی نمیتواند پاسخگوی خواسته ها و مشکلات مردم باشد و اینجاست که نگرش جدید مدیریتی  مشارکت و همکاری مردم الزامی می شود. اما سؤال اینجاست که مردم چه زمانی بیشتر مشارکت خواهند کرد؟

هرچه شهرداری ها زمینه را برای حضور مؤثر و مشارکت فعال مردم آماده تر کنند و حقوق شهروندی آنان را بیشتر رعایت کنند، آنگاه مردم نیز متقابلاً احساس تعلق بیشتری به شهر نشان خواهند داد. مردم زمانی تمایل به مشارکت فعال خواهند داشت که دارای حقوق شهروندی و قدرت عمل کافی و وافی باشند. در این صورت است که آنان نیز به طور فعال به وظایف خود که همان رعایت قانون، ضوابط و مقررات است اهتمام خواهند ورزید و در چارچوب حقوق و وظایف خود مشارکت خواهند کرد. و همچنین مدیریت شهری به عنوان بزرگترین نهاد اجتماعی هنگامی می تواند از کارآیی و بهره وری بیشتری برخوردار باشد که ضمن کسب اعتماد شهروندان از مشارکت آنها در مسیر تحقق اهداف سازمانی و توسعه شهری استفاده نماید.

از جمله  الزامات بسترسازی در راستای ایجاد اعتماد اجتماعی و مشارکت مردمی در جامعه راهکارهای زیر خواهد بود:

  1. توسعه و تسهیل و گسترش راه‌های ارتباطی میان مردم و مدیریت شهری
  2. افزایش روحیه انتقاد‌پذیری به منظور ارتقای فرآیند پاسخگویی مدیریت شهری در تعامل با شهروندان
  3. ۳. حفظ و ارتقای مدیریت مشارکتی، ایجاد فضای تصمیم‌گیری مبتنی بر اطلاعات در سطوح مبانی و عملیاتی مدیریت شهری
  4. استفاده بهینه و مدبرانه از گزارش‌ها و اطلاعات مردمی به منظور حفظ و ارتقای اثربخشی عملکرد مدیریت شهری
  5. بررسی و نیازسنجی علمی و اصولی از ابعاد گوناگون وضعیت شهر و شهروندان و مسائل و معضلات شهری
  6. تصمیم‌گیری و تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های مدون و عقلایی مطابق بر مبنای واقعیات جامعه
  7. توانمندسازی نیروی انسانی به عنوان اصلی ترین سرمایه مدیریت شهری در ابعاد فردی، گروهی و سازمانی به منظور ارتقاء کارایی، اثربخشی و بهره وری مدیریت شهری در تعامل با شهروندان و نهادهای اجتماعی.
  8. اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ توسعه همه‌جانبه و پایدار شهری.

مدیریت شهری برای عملی کردن این راهکارها نیازمند ایجاد کانالهای ارتباطی است تا بتواند با شهروندان ارتباط برقرار نموده و از طریق آنها ضمن پاسخگو بودن از بُعد رفع نیازمندیهای اجتماعی و حقوق اولیه شهروندی، باب جدیدی در ایجاد اعتماد از طریق گزارش عملکرد پروژه ها و برنامه ها، شفاف سازی در مسائل مورد انتقاد مردم و آگاهی بخشی و آموزش به شهروندان و مانند آن بگشاید. با توجه به کارکردهای رسانه مهمترین بعدی که میتوان به آن توجه کرد اطلاع رسانی و آموزش است و اعتماد به عنوان تکنیک رفتاری که می‏شود آن را آموزش داد و در جایگاه‏های مختلف از آن بهره گرفت نگریسته نشده است.

متأسفانه شهرداری تهران از گذشته تا حال در بخش ایجاد زمینه های مشارکت و تعامل اجتماعی و اعتماد سازی فیما بین خود و جامعه عملکرد ضعیفی داشته است و این سبب افزایش بی اعتمادی مردم نسبت به شهرداری و عدم کارآیی عملکرد مجموعه مدیریت شهری شده است و در این زمینه مهمترین غفلت و قصور صورت گرفته در مدیریت شهرداری، عدم توجه به اهمیت و  قدرت و سرعت عمل رسانه در انتقال اطلاعات و تاثیر گذاری آنها بر افکار عمومی و کنش و واکنش های اجتماعی بوده است که می تواند آسیب های زیادی را بر بدنه ساختار مدیریت شهری و زندگی شهروندان وارد کند.

شهرداری تهران برای بازگرداندن اعتماد عمومی به سازمان خود و ایجاد تعامل و مشارکت مردم در امور شهری و استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه ها، چه راهکار و برنامه ای را در دستور کار خود دارد و چه زمان آنها را اجرا خواهد کرد؟!

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا