شناسه خبر : 179834
تاریخ ارسال : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۵۵ ب٫ظ

مروری بر دعای ابوحمزه ثمالی / ۱۹

مروری بر دعای ابوحمزه ثمالی /۹

مروری بر دعای ابوحمزه ثمالی / ۱۹

سید حجت مهدوی سعیدی :

صیامی که خداوند بر امت پیامبر (ص) و جوامع اسلام و امم پیشین‌ ، به تحتم و تلطف ، فرض و واجب نموده است از وقتِ نخستِ تشریع ، با خود عنایت و غایتی به همراه داشت و کماکان دارد که آن بواقع ، چیزی جز تحصیل و تضمین ِتقوا و پارسایی نیست ، لعلکم تتقون ، واقعیت‌ تقوا ، طیفی از مبانی و معانی را در بر می گیرد که مساوات و مواساتِ انسانی یکی از ارکان رکینِ می باشد
متاسفانه دیری ست که بنا به جهات و جوانبی ، اهداف بلند و مقاصد نورانی ، ماه مبارک رمضان تحت تاثیرِ عناصر و عواملی سوء قرار گرفته است ، باید مجّدد به ذاتیات و الهیاّت ماه مبارک رمضان بازگشت و در مسیر غایات حقیقی آن حرکت نمود ، تحقیقآً صیام اسلام ، ورای فرمالیسم فقهی ست !
چرا که نوعاً احکام جزمی و‌ فرامینِ معرکه آرای تجویزی غالباً فقط سطحیّات و ظواهر امر را در می نوردد و با ژرفنای اصیل آن کاری ندارند ،
روزه ، زمانی می تواند در اصلاح و اعتلای رفتار ما به نیکی نقش آفرین باشد که بسترهای اجتماع و فرهنگ ، به شکل جدّی مناسب و مستعد آن باشد ، نمی توان انتزاعی اندیشید و منفصل و منعزل از واقعیات و داده های جاری و جمعی زندگی واقعی ، خود و دیگران را وادار به کنش های دینی و ایمانی نمود .
زمانی می توان مدّعی و متوقّع تحقق محتوای دعاهای “جوامع دعایی” بود که واقعاً مردم به شرافت و صداقت هر چه تمامتر ، از حدِِّ نصابِ بالای امنیت ذهنی و تمهید لازم روحی برخوردار باشند . مصائب اخلاقی که شوربختانه در جامعه ما همچنان رو به نضج و گسترش است برآمده از وضعیتِ عمومی اجتماعی و سیاسی کنونی ماست !
از باب مثال بسترِ حسادت تنها امر نفسانی نیست بلکه شیاطینی بیرونی نیز به آن دامن می زنند که بواقع همان شرایط ناموزون و مناسبات نامطلوب جامعه است که پارامترِ موثرتری در پیدایی و پایایی اغراض و امراضی مانند ، نفاق و بخل و خاصه حسادت داشته باشد ، به تعبیر بیدل دهلوی :

* بپرهیز‌‌ از حسد تا فضل یزدانت قرین باشد
که مرحوم است آدم هر قَدَر شیطان لعین باشد !
https://t.me/poish_andishe


اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا