شناسه خبر : 179838
تاریخ ارسال : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۷:۰۲ ب٫ظ

مروری بر دعای ابوحمزه ثمالی / ۲۱

مروری بر دعای ابوحمزه ثمالی /۹

مروری بر دعای ابوحمزه ثمالی / ۲۱

سید حجت مهدوی سعیدی:

حکیم متالّه جناب ملاصدرا معروف به صدرالمتالهیّن در شرح فلسفی اصول کافی از دو سنخ دینداری سخن به میان می آورد ، دینداری ” واقف” و “دینداری “سائر” ،.
در توضیح این گزاره صدرایی باید گفت مراد این‌ فیلسوف عالیقدر مسلمان دین واقف ، همان دین گرایی متوقف است که همواره با توسل به آن باید در ایستایی و انجماد واقعیت بسر ببریم و هر اندیشه سازندهِ نویی را از سر جهل و جهالت بدعت و مطرود و محکوم‌‌ بشماریم !
و دین اندیش سائر آن ست که به پویایی، سیر کننده در مبادی و مبانی اندیشه ها باشیم و با روحیه و رویه گشوده با آفاق تفکر و تجّدد مواجه می شویم بی هیچ اسکان و توقف و تحجری !
در تحلیل نهایی دینداری واقفی در ساختار و رفتار خود ، جمود ، غیر منعطف و‌ متصلب است !
چنین نگاه و انقسامی را می توان قدری وسیع تر به رسومات ماه مبارک رمَضان و قیام‌ و صیام مومنین و هکذا سایر مقولات مذهب هم تسّری و تعمیم داد ،
مثلاً نگاه به اصل امامت ، خاصه رویکرد و تاسی به الگویی چون حضرت امام‌ علی می تواند بالفعل مبتنی بر نگاه و رفتاری دینامیک باشد و هم‌ می تواند معطوف به رویکرد و نگاهی خشک و مکانیک ، ‌بازتاب نماید ، بعباره اخری هر چیز بستگی به نوع خوانش و نحوه هرمنوتیک ما دارد و هکذا همین قرائت دعای ابوحمزه ثمالی می تواند، هم ما را در آوا و آواز و اصطلاحات خود بپیچاند و حبس و حصر کند و هم می تواند با عنایت به فکر و همت بالنده ما ، ما را نیکی به رشد و تحرّک و رهایی فرا خواند ،
متاسفانه اکثر متشرعین و متعبّدین ما از الهیات روزه و رموز متون آن‌ آگاهی و دانایی لازم را ندارند و در فقدان “خود آگاهی “لاجرم از فواید و عوایدِ کثیر آن بهره کافی و مکفی را نمی گیرند و در نهایت ، دچار خسارت در دو جهان می شوند !
تحقیقاً در افقِ واقفی که همه چیز را به ملالت و به بن بست فرمالیسم می کشاند ، راه های عقلانی و ایمانی و تمامی راه های جدید به شدّت هر چه تمامتر ، قفل و مسدود می شود و همه چیز در سطح همان حس ناپایدار گرسنگی و تشنگی عادی و نازل ادامه می یابد ! پس چه باید کرد ؟
نخست باید گوهر مقصود از عبادات بالمعنی الاخص را دریافت و مجّدانه همان را با رهیافت نواندیشانه و تحول گرایانه متکا و مستند کار خود قرار داد ، ماه رمضان با خود یک‌ پیام بیشتر ندارد ،
تحول ، تحول آنی یا صیرورت تدریجی به سوی رفتاری فرشته وش در مسیر تعالی به تعبیر حکیم سنایی :.

* تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آن
برگ توت است که گشته است به تدریج اطلس !
https://t.me/poish_andishe


اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا