شناسه خبر : 179824
تاریخ ارسال : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۳۴ ب٫ظ

مروری بر دعای ابو حمزه ثمالی/۱۳

مروری بر دعای ابوحمزه ثمالی /۹

مروری بر دعای ابو حمزه ثمالی/۱۳

سید حجت مهدوی سعیدی :

در جایی از دعای ابوحمزه داریم که خداوند “حیّ قیّوم است ” ، چنانکه می دانید اوصاف الهی در خصوص خداوند اوصافی کاملاً میز و مایز و متمایزاست هر چند صفات او واجد شباهت های سطحی با صفات انسان ها می باشد اما با این وصف ، اینقدر گفتم ضرورت می نهد ! مثلاً اگر خداوند علیم و قدیر است علم او کجا و علم ما کجا ؟ هکذا صفت قدرت او و دیگر صفات الهی اصولا در قیاس با با صفات انسانی نیستند ،
محدویت قوه فاهمه بشری و نقصان زبان گویشگر که علی القاعده مدیوم انتقال مفاهیم و امکان مفاهمه بین االاذهانی می باشند این مجال را در ” عالم مقال” به ما نمی دهد که درک روشن و منقّحِ ناظر بر مفاهیم و معانی را برای ما تمهید و تنظیم کند ،
ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا ؟ صفت پایدارِ حیّ از جمله اوصافی ست که قرآن برای نیکو جا انداختن آن در ذهن و ضمیر ناخودآگاه بشر تلاش وافر می کند که تا ما‌ آدمیان خداوند را واجد و منشاء حیات واقعی و اصیل بدانیم تا مجبور نشویم مانند، هگل و نیچه و … اینجا و آنجا ندای مرگ خدا سر بدهیم !
امروز در الهیاتِ مسیحی ، الهیات مرگ خدا متکفل تبین و پرداختن این موضوع است ، خدا ، خدا است ، نه‌چیز دیگر ! الهیات تنزیّهی راوی این حقیقت است خدا یک تابو یا یک توتم و اسطوره و میتولوژی مضمحل و منهزم شده نیست بلکه خدا سرچشمه کانون های زندگی ست ، حیاتی بی بدیل و به کلی دیگر ، که ما را به قول مولانا از زندگی منیر دمادم‌ می نوشاند و زندگی معیوب و مستعار ما ازشیرِ حیات سرمدی او تمهید و تصعید می شود . آنکس که نمرده و نمیرد خداست !
زنده بودن خدا این نتیجه عملی را برای بندگانش به ارمغان دارد که آنان نیز شایسته است به تبع حیاتی قیّم و با اصالت داشته باشد ، نه حیاتی مانند زنده گان امروزی که خود نمی دانند اساساً برای چه زنده هستند و زندگی می کند ، در میان انبوه جنبندگان روی زمین ! به تعبیر مولانا :

* عشق آن زنده گزین‌ کو باقی است !
از جمال جانفزایش ساقی است
https://t.me/poish_andishe


اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا