شناسه خبر : 179826
تاریخ ارسال : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۳۷ ب٫ظ

مروری بر دعای ابو حمزه ثمالی / ۱۴ا

مروری بر دعای ابوحمزه ثمالی /۹

مروری بر دعای ابو حمزه ثمالی / ۱۴ا

سید حجت مهدوی سعیدی:

ماه مبارک رمضان ماه خداست از این جهت روا نیست در فضای این ماه ما به خدا به قدر طاقت بشری خویش ، نیاندیشیم و از پسِ آن به تقوای موعود قرآن نائل نگردیم !
در کتاب عهود کهن اوپانیشادها آمده است :
آن یگانه چابک تر از اندیشه است
دور است و لیک همچنان نزدیک !
اینطور نیست که ما را در شهرالصیام به یک سفره خالی دعوت کرده باشند و یا فراخوانی به گرسنگی و تشنگی !
نه اینطور نیست !
بلکه ما را ندا در داده اند به صیام که غایت آن نیز تقواست ، لعلکم یتقون
نویسنده کتاب جز و کل می نویسد ،” آنکه گرسنگی می کشد می میرد و آنکه روزه دارد زنده می ماند .
قصد و غرض از انجام صیام در صومعه دل ، دست یافتن به حیات اصیل است و این مهم تنها با شناخت خدا به عنوان خدای حیّ و خدای منشاء حیات است حیاتی به معنای حقیقی آن ، هم اکنون نسبت ما با پروردگار نسبت با مصدر حیات واقعی نیست ، آدمی حیاتی دارد حسی و هکذا حیاتی دارد معنوی ، آدم محجوب در خطایا و گناه امکان آن را ندارد به تشرّف تشبّه خدا برسد و از آثار حیّوی و نورانی و استعلایی آن برخوردار شود ، در همین دعا داریم
لاتحتجب عن خلقک الّا آن تحجبتهم الاعمال دوتا،
ما خود خود را به سبب رفتارهای ناپسند خویش از خدا محجوب نموده ایم ، وقتی نسبت با خدا عملاً مواجهه ایی نازنده داریم همین می شود سبب حصار و حجاب ما !
می گویند ، مردی آهنگ حج نموده بود و به رسم عادت مالوف به دنبال زیارت قبور بزرگان بود در این حیص و بیص از همراهان می پرسید پس قبر خدا کو ، آن کجاست که بروم زیارت اهل القبور جهت فاتحه ؟!
خدای مرده را باید در معابد و مقابر باید تفحص نمود نه در مناسبات ایمانی نه در روابط اجتماعی ،
ماه مبارک زمان امکانی مستعد برای تجربه ای از این سنخ و سلک است که خدایی را بپرستیم که زنده باشد و هکذا صمیم و قابل درک باشد و رویت .
می توان گفت ،تنها در جریان چنین حس و تجربتی ست که همه دعا ها و تجارب معنوی ما در زندگی در آماج اجابت می نشیند ، و گرنه به تعبیر بیدل دهلوی :

* اجابتی ندمید از دعای کس ، به دو دست ..‌‌
*https://t.me/poish_andishe


اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا