شناسه خبر : 182430
تاریخ ارسال : ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۲۱ ب٫ظ

نگاهی به کارنامه مصطفی سالاری در تامین اجتماعی/ مدیری با کارنامه روشن و اهداف محقق شده

سرویس اجتماعی خط اعتدال:
وقتی حسین امیرعبداللهیان با احترام، جواد ظریف  را از وزارت خارجه بدرقه و با تکریم از خدمات آن یاد کرد ، نشان داد که سیاست نباید مانع دیدن شایستگی ها و کوشش های افراد شود، حتی اگر آن افراد جزو تیم دولت دیگری بوده باشند. امروز این امر برای مصطفی سالاری، رئیس فعلی سازمان تامین اجتماعی صادق است.
مصطفی سالاری در نامه ای به مناسب خداحافظی اش از سازمان تامین اجتماعی که به خط خود نگاشته است، بار دیگر نشان داد که در امروز ایران، مدیری شایسته برای سازمان تامین اجتماعی بوده است. در این شایستگی همین بس که او در فراز پایانی نامه، از همه کسانی که در ۲۶ ماه دوره خدمت او با انتقادها و پیشنهادها او را یاری کرده اند، سپاسگذاری و قدردانی کرد، از جمله از «کسانی که اعتراض کردند.»
مصطفی سالاری متولد ۱۳۵۵ استاندار بوشهر و گیلان و جوان ترین استاندار دولت پیشین بود.  سالاری که فردی معتدل و بدون وابستگی های حاد سیاسی است، فعالیت مدیریتی خود را از وزارت آموزش و پرورش آغاز کرد و در سال ۱۳۸۱ به وزارت نفت و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منتقل شد. او در سال ۹۸ با طی کردن فرایندهای قانونی به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی منصوب شد.
امروز مصطفی سالاری جای خود را به جانشین خود در دولت سیزدهم می دهد. اما به سیاق امیرعبداللهیان ، مهم این نیست که او در دولت دوازدهم به این سمت منصوب شده است، بلکه مهم تلاش ها و خدمات او در این سمت و نیز دستاوردهایی است که برای مخاطبان سازمان تامین اجتماعی، یعنی بازنشستگان و وابستگان به این سازمان، در حوزه مستمری و درمان و دیگر خدمات داشته است. به عبارت دیگر، اینکه مدیری رفته است، نباید مانعی باشد برای برشمردن خدمات او. برجسته کردن دستاوردهای یک مدیر، سنت حسنه ای است که اگر امروز بیان شود، در آینده و برای مدیران آتی نیز تکرار خواهد شد.
مطابق این رویکرد، اگر بخواهیم نتیجه مدیریت سالاری در سازمان تامین اجتماعی را دسته بندی کنیم، شاید بتوان مهم ترین دستاورد دوره دو ساله مدیریت او را همسان سازی حقوق بازنشستگان برشمرد. هرچند برای تحقق این مهم، برخی رسانه ها سهم سازمان برنامه و بودجه را پررنگ کرده اند، اما براستی اگر تلاش ها، ایستادگی ها و برنامه ریزی ها و پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه نبود، این هدف محقق نمی شد. همچنان که تلاش های این سازمان نقش زیادی در آرامش سیاسی و اجتماعی این قشر از جامعه داشت، قشری که به واسطه مطالبات اقتصادی خود در بسیاری از موارد در خیابان های تهران اعتراض می کردند.
درباره اهمیت و گستردگی طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان، می بایست به حرف های خود سالاری توجه کنیم. او در این باره گفته بود که بودجه مربوط به پرداخت مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی در اسفند ۹۸ ماهانه ۶۶۰۰ میلیارد تومان بود با اجرای اولین مرحله متناسب سازی در مرداد سال ۹۹ به ۹۲۰۰ میلیارد تومان رسید و امسال با متناسب سازی مرحله دوم و افزایش سنواتی به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.
مهم تر اینکه به گفته سالاری، در اجرای این طرح نه تنها نظرات و دیدگاه های بازنشستگان دریافت شده، بلکه منابع لازم برای اجرای متناسب سازی تا ۳ سال آینده نیز پیش‌بینی شده است.
در کنار این ها، خدمات دیگر سازمان تامین اجتماعی در این مدت مورد توجه بوده است؛ مانند مرخصی زایمان تا ۹ ماه برای بانوان تحت پوشش، کاهش هزینه درمان بیمه شدگان، پرداخت مطالبات مراکز درمانی و افزایش اعتبار و ارزش دفترچه‌ها، کاهش هزینه درمان بیمه شدگان و تشکیل پرونده های الکترونیکی.
درباره اهمیت تشکیل پرونده های الکترونیکی همین بس که این امر، ضمن کاهش شدید مراجعات حضوری به مراکز تامین اجتماعی، زمینه شفافیت و خدمات رسانی موثر به مخاطبان این سازمان را نیز فراهم کرده است. یا اینکه در کمترین مورد، حداقل دیگر مدارک بیمه شدگان یا مستمری بگیران میان اوراق و اداره های سازمان گم نمی شود!
نقطه اوج فعالیت های سازمان تامین اجتماعی در دو سال اخیر، پس از شیوع کرونا رخ نمود. این سازمان در این دوره، دو کار مهم را انجام داد؛ نخست شناسایی و ثبت نام افراد بیکار شده از کرونا برای پرداخت مقرری مصوب شده از سوی دولت و دیگری تامین هزینه بیماران کرونایی. در همین راستا، بر اساس تفاهم نامه امضا شده میان این سازمان و وزارت بهداشت، خدمات بستری تحت پوشش تامین اجتماعی برای همه بیمه‌شدگان بستری در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی مستقر در شهرستان‌هایی که این سازمان فاقد بیمارستان ملکی است و همچنین برای تمام بیمه‌شدگان دارای بیش از ۶۵ سال سن در تمام بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی طرف قرارداد، به صورت رایگان ارائه شد. این درحالی است که هزینه کرونا برای بیماران در بیمارستان های تامین اجتماعی، برای مخاطبان و ایرانیان عضو تامین اجتماعی، پیشتر رایگان بود. در همین راستا، بازگشت اعتبار دفترچه تامین اجتماعی، به واسطه پرداخت بدهی تامین اجتماعی به بیمارستان ها اقدام مهم دیگری بود که در دولت مدیریت سالاری اتفاق افتاد.
از سوی دیگر در دو سال گذشته، در زمینه مدیریت و نظارت بر شرکت ها وموسسه های تابعه این سازمان که با حساسیت بسیاری از سوی افکارعمومی دنبال می شود، اقدامات موثری صورت گرفت. از جمله آن ها می توان به ایجاد ساختار نظام ارزیابی شرکت ها و موسسات تابعه سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد. در این بخش، انتشار کارنامه ارزیابی برای۹ و ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹، برای اولین بار در سازمان تامین اجتماعی در سطح شرکت ها و موسسات تابعه مستقیم انجام شد.
جمع آوری اطلاعات ۹۵ شرکت تابعه سازمان و هلدینگ‌های تابعه، ارائه دسترسی برخط به سیستم امور شرکت‌ها به هلدینگ‌های تابعه و شرکت‌ها و موسسات مستقل، ‏ارتقاء، اصلاح و توسعه بیش از ۱۵۰ مورد در سیستم امور شرکت‌ها و برگزاری چندین جلسه آموزشی در خصوص آموزش سیستم‌های مکانیزه معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری از مهمترین فعالیت‌های انجام شده در این راستا است.
به این موارد، می توان شفافیت، مبارزه با فساد، ساماندهی انتصاب و انتخاب مدیران برای سازمان ها و موسسه های تابعه و ایجاد سازوکار علمی و مدیریتی برای مقابله با مدیریت های ناشی از فشارهای سیاسی، از جمله اقدامات صورت گرفته در این دوره دو ساله است.
سالاری، خود در نامه خداحافظی، فهرست برخی از مهم ترین دستاوردهای دوره ۲۶ ماه خدمت در سازمان تامین اجتماعی را برشمرده است؛ که مهم ترین آن ها «تحقق متناسب سازی حقوق بازنشستگان، اجرای طرح تحول دیجیتالی، پروژه نسخه الکترونیک، طرح مقررات زدایی و تجمیع بخشنامه ها، آغاز سیر درمان رایگان و عدالت درمانی در سراسر کشور، و پایداری بلندمدت منابع با وصول بی سابقه مطالبات سازمان از دولت» است.
این اقدامات و اقدامات دیگر، سالاری را به مدیری توانمند در ساختار اجرایی کشور بدل کرده بود، مدیری که فارغ از جهت گیری های سیاسی، رفع مشکلات حوزه کاری و تامین نیازهای مردم مخاطب سازمان تابعه خود را در دستور کار قرار داد.
این کارهای سترگ، آن هم در مدت دوساله، شایسته تقدیر است، حتی اگر امروز آن مدیر صندلی مدیریتی را به جایگزین خود تحویل داده باشد.
امروز انتظار از جایگزین مصطفی سالاری ادامه همین مسیر و تقویت و گسترش دستاوردهای سازمان مهم و خطیر تامین اجتماعی در خدمت به مستمری بگیران و دیگر مشتری های سازمان تامین اجتماعی است. به عبارت دیگر، باید امیدوار بود مدیری با انگیزه و با شناخت و توان علمی هم وارد تامین اجتماعی شود؛ مدیری که اولویت او، نه دولتی که او را سر کار آورد، بلکه ملتی باشد که چشم انتظار خدمات بهنیه هستند. این راهی است که همه مدیران در جمهوری اسلامی باید طی کنند، چراکه مساله اصلی همه مدیران، نه دولت ها، بلکه ملت بزرگ ایران هستند و مدیران، مسافرانی که در دوره کوتاه مدت حضور خود، فرصت خدمت به ملت را می یابند.
نکته مهم در این میان، همان است که سالاری در فراز پایانی نامه دست نویس خود اشاره کرده است، اینکه او با پایان ماموریت در سازمان تامین اجتماعی، به  موسسه مطالعات بین المللی انرژی وزارت نفت باز می گردد، اما ارتباط او با تامین اجتماعی و جامعه گسترده مخاطبان آن پایان نمی یابد. چراکه تاکید کرد: در صیانت از این دستاوردها و تحقق دیگر آرمان های این حوزه کماکان در کنار جامعه هدف سازمان خواهم بود.»


اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی خطِ اعتدال بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

بالا