خطِ اعتدال

اقدامات و تلاشهای تحسین برانگیز بانک ملی ایران در مقابله با شیوع ویروس کرونا

کد خبر: 168064 | تاریخ خبر: ۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۱۱:۱۲:۲۵

 سرویس اجتماعی خط اعتدال/ «ویروس کرونا» بعنوان پدیده ای فراگیر و جهانی همه ی مردم دنیا را غافلگیر کرد و تمامی ابعاد و اجزای زندگی فردی و اجتماعی مردم را تحت تأثیر قرار داد. از این جهت مقابله با کرونا در کشور ما ابتدا در کوتاه مدت آغاز شد و مقامات مسئول در بالاترین سطوح، تصمیم های مقتضی را به منظور مقابله با شیوع کرونا اتخاذ کردند. در این وضعیت نظام بانکی بعنوان یکی از ارکان اصلی نظام اقتصادی و مالی کشور که با تمامی اقشار و اصناف جامعه ارتباط و تعامل دارد و در تمامی ابعاد معیشت، تجارت، اشتغال، تولید و خدمات مالی جامعه مشارکت دارد، به نحوی جدی و مستقیم در مواجهه با این اپیدمی خطرناک و مرگ آفرین قرار گرفت. بانک‌ها هر روز میلیارد‌ها تومان منابع خود را به حوزه «تولید» و تجارت تزریق می‌کنند و بزرگترین حامی «تولید» در کشورند. پول خرید تجهیزات، سرمایه در گردش و حتی پرداخت حقوق کارمندان و کارگران و حمایت از واحد‌های تولیدی کشور از محل منابع بانکی تأمین می‌شود و روزانه تعداد انبوهی اسکناس و اوراق بانکی در شعب رد و بدل می شود؛ اما با وجود همه مشکلات و ناملایماتی که علیه نظام بانکی وجود دارد، کارکنان بانک ها بدون توقع و تنها با هدف پیشرفت کشور و خدمت به مردم، پرقدرت در این عرصه حضور دارند. بر این اساس نظام بانکی از این بلا آسیب فراوان دید و متاسفانه تعدادی از کارکنان شبکه بانکی پس از دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا، جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی نیز با آن دست به گریبانند.

 

بانک ملی ایران بعنوان یکی از بانک های بزرگ و باسابقه از همان ابتدا تمام توان و تلاش خود را بکار گرفت تا اقدامات همه جانبه ای را برای شکست دادن این ویروس و تداوم ارائه خدمات به مردم در این شرایط دشوار و خاص تدارک دید و از نخستین روزهای اعلام احتمال شیوع کرونا در کشور، کمیته پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در این بانک فعال شد و تمهیدات قابل توجهی برای مقابله با این ویروس از سوی مدیران ارشد بانک و متخصصان و پزشکان بیمارستان بانک ملی ایران ایجاد شد. توسعه این گونه خدمات، باعث کاهش مراجعات حضوری به شعب و پایین آمدن حجم ترددهای غیرضروری در شهرها شد و گامی موثر در قطع چرخه انتقال این این ویروس برداشته شد.
از جمله تمهیدات و اقدامات گسترده بانک ملی ایران در جهت مقابله با ویروس کرونا در ماههای پس از اپیدمی کرونا موارد زیر قابل ذکر است:
۱. راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری طی دستورالعمل های مجزا و چندگانه و درخواست از همکاران برای رعایت حداکثری این اقدامات
۲. تهیه و نشر کلیپ های آموزشی، متون و نیز پیام های تبلیغاتی برای نمایش در تلویزیون های واحدها و یا تابلوهای شعب
۳. تأمین و توزیع بموقع محموله های بهداشتی و ضدعفونی کننده مورد نیاز برای کارکنان و مشتریان در تهران و استانها از قبیل مواد ضد عفونی کننده، ماسک و دستکش
۴. تأمین مالی و ارائه تسهیلات برای شرکت هایی که در روزهای حساس مقابله با کرونا، اقدام به تامین اقلام بهداشتی می کنند (پویا اندیش باران سلامت یکی از شرکت های تولیدکننده مواد ضدعونی کننده است که بانک ملی ایران مبلغ ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات در قالب عقود اسلامی در کمترین زمان ممکن با هدف مبارزه با ویروس کرونا به آن تخصیص داد.)
۵. تامین اعتبار شرکت های تولیدکننده مواد ضدعفونی کننده و اقلام بهداشتی برای مقابله با این ویروس توسط بانک ملی ایران
۶. فعال شدن کمیته پدافند غیرعامل و مدیریت بحران بانک ملی ایران از روزهای ابتدایی اعلام احتمال گسترش و شیوع ویروس کرونا در کشور از سوی وزارت بهداشت
۷. لغو شدن همه جلسات، همایش ها و دوره های آموزشی بانک، حداقل کردن ساعات کار و تعطیلی فعالیت های غیر ضروری و اتخاذ تصمیم های ویژه و ابلاغ دستورالعمل های بهداشتی به همه واحدها
۸. توسعه خدمات بانکداری غیرحضوری دیجیتال و اینترنتی و تکمیل ابزارهای بانکداری غیرحضوری و تشویق مردم به استفاده از خدمات بانکی اینترنتی با شیوع ویروس کرونا از طریق:
– توصیه به استفاده از خدمات بانکی غیرحضوری و الکترونیکی به همه مشتریان نظام بانکی از جمله استفاده از اپلیکیشن «بله» -که می تواند بخش قابل توجهی از خدمات بانکی را به مشتریان ارائه کند- افزوده گزینه «دریافت رمز پویا» (رمز دوم پیامکی) به درگاه پرداخت «بله» روی تلفن همراه، انتقال وجه بصورت کارت به کارت، خرید شارژ، پرداخت اقساط تسهیلات، خرید بسته اینترنت، دریافت موجودی کارت، پرداخت قبض، پرداخت عوارض خروج، نیکوکاری و سایر خدمات بانکی و پولی که بر روی این اپلیکیشن و سامانه های بام، نئوبام، اپلیکیشن بله، اپلیکیشن ۶۰، نشان پرداخت و دیگر محصولات نوین بانک ملی ایران ارائه شده اند.)
– افزایش سقف برداشت و کارت به کارت برای کاهش مراجعه حضوری به شعب بانک ها از تمام دستگاه‌های خودپرداز و تجهیز و تقویت زیرساخت ابزارهای غیر حضوری (از جمله سامانه بام، نشان پرداخت، پیام رسان بله و دیگر درگاه‌های اینترنتی)
– حداکثر سازی عملیات بانکی غیرحضوری به ویژه در حوزه «خودگردان»
– کاهش تبادل اسکناس، کاهش تردد و در نتیجه کاهش انتقال انواع بیماری ها
– ایجاد تسهیلاتی در وصول اقساط وقطع پیامک اطلاع رسانی اقساط معوق بانک ملی ایران، پس از اعلام فهرستی از کسب و کارها و تسهیلات مشمول سه ماه تعویق در پرداخت اقساط توسط بانک مرکزی
– افزایش سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی، خودپردازها و کیوسک بانک ملی ایران از مبلغ ۳۰ میلیون ریال در هر شبانه‌ روز از مبدأ هر کارت به ۶۰ میلیون ریال
– تمدید خودکار کارت های بانک ملی ایران که تاریخ انقضای آنها از دی ماه ۱۳۹۸ تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ است، تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰
– تلاش بانک ملی ایران برای انتقال ارائه خدمات تازه از شعب به درون خانه و محل کار مشتریان با هدف کاهش میزان مراجعه مشتریان به واحدهای بانک
– انجام تست های عمومی ابتلا به کرونا به صورت هر روزه برای کارکنان و ضد عفونی کردن بخش های مختلف
– استقرار دستگاه های خودگردان در بیش از ۶۰۰ نقطه کشور که این دستگاه ها علاوه بر خدمات یک خودپرداز، بدون مراجعه به شعب، دریافت وجه را نیز انجام می دهند. (با توجه به اینکه اسکناس یکی از پرکاربردترین اقلام در شعب بانکی محسوب شده و احتمال انتقال این ویروس نیز در آن بالاست، بانک ملی ایران دستگاه های «خودگردان» را جایگزین شعب خود کرده است که علاوه بر خدمات معمول خودپردازها، عملیات دریافت وجه نقد را نیز انجام می دهند.)
– استقرار بیش از ۶۰۰ دستگاه خودگردان بانک ملی ایران برای خدمت رسانی به مشتریان بانک در اقصی نقاط کشور)
– تمدید خودکار تمامی کارت‌هایی که تاریخ اعتبار آن‌ها به ‌پایان رسید، بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتریان به شعب
– انتشار تقویم دیجیتال ملی و گنجاندن تاریخ چک ها و اقساط و اطلاعات واحدهای بانک و نیز جانمایی خودپردازها در این اپلیکیشن علاوه بر نمایش سایر اطلاعات تقویمی
– استفاده از ظرفیت های دورکاری برای کارکنان شعب بانک ملی ایران در برخی از استانها
– ایجاد امکان واگذاری چک در بانک ملی ایران بدون حضور در شعب و بهره مندی مشتریان بانک از دستگاه های VTM، که در بیش از ۵۰ نقطه کشور فعال شده اند
– ایجاد امکان عملیات واریز وجه نقد به دستگاه های «خودگردان»، علاوه بر انجام همه خدمات معمول خودپردازها
(این دستگاهها در هر تراکنش حداکثر ۲۰۰ برگه اسکناس یا چک مسافرتی را دریافت کرده و در همان لحظه به حساب مورد نظر واریز می کنند.)
– امکان دریافت نوبت راحت و بی‌دردسر و نیز سالم و بهداشتی برای مشتریانی که به حضور در شعبه نیاز دارند با استفاده از بازو (بات) ملی یار بله پیش از حضور خود
– دعوت بانک ملی ایران از مشتریان خود برای استفاده حداکثری از خدمات بانکداری غیرحضوری و اجتناب از مراجعه حضوری به واحدها با استفاده حداکثری از خدمات بانکداری غیرحضوری
۹. تخصیص ۸۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک ملی ایران به کسب و کارهای آسیب دیده متعاقب شیوع ویروس کرونا در کشور که از این میزان ۱۳ هزار میلیارد ریال در بخش حمل و نقل مسافری برون شهری (هوایی، دریایی، ریلی) در حال پرداخت است.
۱۰. اختصاص تعداد ۲۱ هزار و ۷ فقره تسهیلات سرمایه در گردش و هزینه ثابت در راستای حمایت از بازار اشتغال به بخش های تولیدی که ارزش آن به ۶۶ هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال می رسد.
۱۱. واریز مبلغ ۶۰ هزار و ۳۶۶ میلیارد ریال نیز طی ۴ مرحله به حساب سرپرستان خانوار توسط بانک ملی ایران با توجه به شیوع کرونا و لزوم حمایت از اقشار آسیب پذیر طی مدت چهار ماه
۱۲. ضدعفونی کردن واحدها، توزیع مواد ضد عفونی کننده میان کارکنان و ایجاد فاصله میان مشتریان و کارکنان بانک با نایلون برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا میان افراد
۱۳. در نظر گرفتن تسهیلاتی برای صاحبان صنایع و مشاغل با توجه به شیوع ویروس کرونا با هدف مراعات هرچه بیشتر وضعیت صاحبان کسب و کار و امهال در بازپرداخت وام های آنان مطابق ضوابط جدید و مشکلات مالی ناشی از بحران کرونا
۱۴. کمک به اقشار آسیب دیده از کرونا در همدان با حمایت بانک ملی ایران تهیه بسته های معیشتی و اقلام مورد نیاز خانوار هر کدام به ارزش دو میلیون ریال با همیاری کارکنان بانک ملی و توزیع آن در میان خانوارهای کم درآمد، بی بضاعت و بد سرپرست
۱۵. رعایت همه پروتکل های بهداشتی در شعب بانک ملی ایران از جمله جداسازی پیشخوان ها با نایلون، استفاده از دستکش و ماسک و نیز ضدعفونی کردن سطوح و اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با کرونا در واحدهای این بانک
۱۶. تلاش فعال کارکنان در شعب کشیک برای پایدار نگه داشتن شبکه و زیرساخت های بانکداری الکترونیک بانک ملی ایران طی روزهای شیوع ویروس کرونا
۱۷. خدمات بیمارستان بانک ملی ایران از روزهای آغاز شیوع ویروس کرونا، ایام عید، پس از آن و تا به امروز با جانفشانی ها و تلاش های بی دریغ همه کارکنان و کادر درمانی بیمارستان در دوره فراگیری بیماری کرونا بصورت شبانه روزی
۱۸. اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه برای مصونیت کارکنان بانک و مشتریان بانک ملی شامل:
– تهیه و ارسال مواد ضدعفونی مخصوص بانکداران
– اندازه گیری روزانه درجه حرارت بدن همکاران و مشتریان
– ضد عفونی کردن روزانه ساختمان های ستاد و شعب و دستگاه های خودپرداز
– الزام رعایت فاصله مطلوب و فاصله گذاری اجتماعی توسط مشتریان و مراجعین با استفاده از نوارهای ایجاد فاصله برای جداسازی فضای سالن مشتریان از باجه های بانکداران
– استفاده از کمترین تعداد همکاران
– کاهش ساعات کاری واحدهای بانک ملی ایران
– اجرای طرح «تماس برخط» با همکاران سراسر کشور به منظور اطلاع از سلامت همکاران، از سوی بیمارستان بانک ملی ایران (تماس تلفنی تیمی متشکل از پزشکان و پرستاران بیمارستان بانک به منظور رفاه حال همکاران بانک در دسترسی به مشاوره های پزشکی لازم و جلوگیری از مراجعات غیرضروری به مراکز و درمانگاه ها، با همکاران در سراسر کشور شامل: دریافت شرح حال سلامتی همکاران، مشاوره و راهنمایی های پزشکی لازم درخصوص علایم ویروس کرونا، اقدامات پیشگیرانه، مراقبت های ضروری و مانند آن.)
– ایجادتونل ضد عفونی کننده مشتریان در محل ورودی شعبه، نصب بنر هشدار دهنده در محل ورودی شعبه، هشدار «ماسک بزنید» هنگام ورود به شعبه، بنر هشدار دهنده به مشتریان، بنر هشدار دهنده به همکاران
– توزیع مواد ضد عفونی کننده میان کارکنان، انجام تست های عمومی ابتلا به کرونا به صورت هر روزه برای کارکنان و ضد عفونی کردن بخش های مختلف شعب
بر این اساس شعب بانک ملی ایران، در روزهای اوج شیوع ویروس کرونا و ایام پایانی سال و شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا در کشور، با رعایت کامل اصول بهداشتی همچنان در حال خدمت رسانی بودند و روند این خدمت رسانی شعب بانک ملی ایران با رعایت اصول بهداشتی همچنان تداوم خواهد داشت.
از آنجا که بانک‌ها یکی از مهمترین دستگاههای خدماتی جامعه و در عین حال از اماکن پر خطر برای ابتلا به ویروس کرونا هستند، بانک ملی ایران برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامت مشتریان و کارکنان بانک، ارتقاء و آمادگی کامل زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک و ترغیب استفاده از خدمات بانکداری غیرحضوری و توسعه و بهینه سازی خدمات خود تمام ظرفیت و توان و امکانات خود را بکار گرفت تا ضمن ارائه خدمات به مردم شریف ایران حفظ سلامت مشتریان و کارکنان بانک را نیز تضمین نماید. این اقدامات و خدمات ارزشمند بانک ملی سبب تقدیر و تحسین همگان و حتی توجه ویژه رسانه های جهانی به اقدامات بانک ملی ایران در مقابله با کرونا را در پی داشت. این اقدامات از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا همکنون ادامه دارد.
با توجه به آمادگی زیرساخت‌های لازم برای استفاده مشتریان از سامانه‌های غیر حضوری، تاکید بانک ملی ایران در سطح شعب و ادارات پاسخگوی سوالات و نیازهای احتمالی شهروندان هستند.